تضمین کتبی آمریکا به هند برای توسعه بندر چابهار

تضمین کتبی آمریکا به هند برای توسعه بندر چابهار
پنج‌شنبه 5 دی 1398 - 14:16

پس از دیدار هفته گذشته "اس جایشانکار" وزیر امور خارجه هند با "مایک پامپئو" همتای آمریکایی خود در واشنگتن، آمریکا یک تضمین کتبی برای توسعه بندر چابهار ایران به هند ارائه کرد.

العالم - آسیا

نشریه "هندو بیزینس لاین" امروز (پنجشنبه) نوشت: این تضمین کتبی به بانک های جهانی برای تامین مالی خرید تجهیزات به ارزش ۸۵ میلیون دلار و بدون روبرو شدن با خطر تحریم ها کمک می کند.

هند به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران که در سال ۲۰۱۸ بار دیگر وضع شدند، نتوانسته تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار را خریداری کند. بانک های جهانی نیز تاکنون به دلیل نگرانی از تحریم های آمریکا حاضر به ارائه برگه های اعتباری برای خرید تجهیزات بندر چابهار نشده اند.

یک مقام دولتی هند در این باره گفت: پیش از این آمریکا تنها به صورت شفاهی به هند برای توسعه بندر چابهار تضمین داده بود، اما این امر برای قانع کردن بانک ها کافی نبود، زیرا آنها خواهان مدرک معتبر هستند. اکنون آمریکا یک تضمین کتبی به هند ارائه داده است تا دهلی بتواند تامین مالی لازم برای خرید تجهیزات مورد استفاده در بندر چابهار را به دست آورد.

اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند هفته گذشته برای شرکت در نشست موسوم به"۲+۲" به واشنگتن سفر کرده بود. وی دو روز پس از پایان دیدار خود با مقامات آمریکایی به ایران سفر و با مقامات ایرانی از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

اس جایشانکار وزیر امور خارجه هند در رشته توتیتی اعلام کرد که دیدار با مقامات ایرانی بسیار مثبت بوده است.

وی افزود: در این دیدار تمام جنبه های همکاری دوجانبه بررسی شد و ما توافق کردیم تا اجرایی کردن پروژه چابهار را تسریع بخشیم.

بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی این بندر است. هند همزمان با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و چین، تصمیم گرفت تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی، گسترش دهد.

این درحالی است که هفته گذشته یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا یک «معافیت محدود» به هند در ارتباط با تحریم های بندر چابهار ایران اعطا کرده است زیرا کمک های انسان دوستانه هند از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان منتقل می شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها