6 کشته بر اثر آتش باری سنگین هند و پاکستان

6 کشته بر اثر آتش باری سنگین هند و پاکستان
پنج‌شنبه 5 دی 1398 - 14:15

مقامات هندی و پاکستانی امروز (پنجشنبه) اعلام کردند که بر اثر درگیری شدید میان نیروهای دو کشور در مناطق مرزی کشمیر، ۶ نیروی نظامی هند و پاکستان کشته شدند.

العالم - آسیا

نشریه " تایمز او ایندیا" به نقل از بیانیه ارتش پاکستان نوشت: در پاسخ به نقض آتش بس از سوی نیروهای هندی در بخش "حاجی پیر"، ارتش پاکستان چند پست مرزی هند را نابود کرد که در اثر آن سه سرباز هندی کشته و چندین نفر دیگر نیز مجروح شدند.

از سوی دیگر ارتش هند در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این کشور چندین پست مرزی پاکستان را بمباران کرده اند که در اثر این آتشباری ۳ سرباز پاکستانی کشته شده اند.

"بیپین راوات" فرمانده ارتش هند اخیرا اعلام کرده بود که وضعیت امنیتی در مرزهای مشترک هند و پاکستان می تواند به سرعت وخیم شود و هند همیشه آماده واکنش در شرایط مختلف است.

دولت هند در اویل ماه جاری در گزارش خود به پارلمان این کشور اعلام کرده بود که بین ماه های اوت تا اکتبر سال جاری ۹۵۰ مورد نقض آتش بس از سوی پاکستان رخ داده است.

این درحالی است که در گزارشی دیگر موارد نقض آتش بس میان دو کشور در سال جاری حدود ۳ هزار مورد اعلام شده است.

مرزهای مشترک هند و پاکستان که بشدت از آنها محافظت می شود در موارد مختلف شاهد آتش باری نیروهای نظامی دو کشور بوده است. این درگیری ها به صورت عمده به مناطق غیر نظامی آسیب رسانده و غیر نظامیان زیادی را قربانی می کنند.

تنش ها میان هند و پاکستان پس از تصمیم دولت هند برای لغو اصل ۳۷۰ قانون اساسی این کشور و تقسیم ایالت جامو و کشمیر به دو بخش جامو و کشمیر و لاداخ افزایش یافته است.

هند و پاکستان در سال ۲۰۰۳ میلادی توافق آتش بس در مرزهای جامو وکشمیر را امضا کردند.

هر دو کشور هند و پاکستان مسوول نقض مکرر آتش بس میان دو کشور در امتداد خط واقعی کنترل در کشمیر هستند.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفند سال گذشته، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی چندماه پیش در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر، از جمله تنش های سیاسی- نظامی اخیر میان دو کشور به شمار می رود.

بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷میلادی تاکنون است.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها