نبرد آزادسازی ادلب؛ چه کسی به پیشروی ارتش سوریه پایان خواهد داد؟

نبرد آزادسازی ادلب؛ چه کسی به پیشروی ارتش سوریه پایان خواهد داد؟
پنج‌شنبه 5 دی 1398 - 22:16

سرعت پیشرفت ارتش سوریه در ادلب روز به روز در حال افزایش است تا جایی که در 45 روز گذشته، موفق به آزادی 45 روستا و شهر در حومه جنوبی ادلب در مساحتی 320 کیلومتری شدند. این در حالی است که ترکیه هنوز به توافق منعقد شده در سوچی پایبند نبوده است.

العالم_نظرکده

تحلیلگران سیاسی و کارشناسان نظامی بر این باورند که درخواست ترکیه برای آتش بس در ادلب موضوع جدیدی نیست و هدف از این اقدام کنترل دولت سوریه برای بازگرداندن سلطه و حاکمیت خود بر کل سوریه است.

همچنین آنان معتقدند كه آنكارا می خواهد برگ برنده ای را در دست خود نگه دارد، تا بتواند با آنها در سوچی، ژنو، آستانه و دیگر مذاكرات برای دستیابی به منافع سیاسی خود استفاده کند.

تحلیلگران معتقدند، كه عمل نکردن آنكارا به تمامی شرایط توافق نامه سوچی، با اشاره به تاکید طرفین بر ضرورت پایان دادن به تروریسم در ادلب، باعث می شود روسیه هیچ اقدامی برای جلوگیری از پیشرفت ارتش سوریه در عملیات ادلب انجام ندهد.

همچنین کارشناسان نظامی معتقدند که ارتش سوریه با داشتن برنامه نظامی مناسب و انجام عملیات های استراتژیک توانسته است که با سرعتی قابل قبول در مناطق در اختیار گروه های تروریستی پیشروی کند، از این همین رو آنها توانسته‌اند بسیاری از روستاها و شهرها را پس بگیرند و پیش بینی می شود به زودی به منطقه «ساراقب» خواهند رسید.

این تحلیلگران همچنین معتقدند که ارتش سوریه همان برخوردی را که با ایست بازرسی مورک داشته است را با ایست بازرسی ترکیه در سرمان خواهد داشت و به سایر ایست بازرسی های ترکیه موجود در ادلب خواهد رسید و با همان روش با آنها برخورد خواهد کرد و نیروهای ترکیه متوجه خواهند شد که جایی در این منطقه ندارند.

در همین حال، آمریکا و کشورهای غربی که بخشی از مناطق سوریه را اشغال کرده اند، تأخیر در نبرد آزادسازی ادلب را به سود خود می بینند از آنجا که به هر میزان این آزادسازی به تاخیر بیفتاد آنها می تواند مدت زمان بیشتری بر سلطه خود بر مناطق سوریه ادامه دهند.

پربیننده ترین خبرها