واشنگتن‌پست: ترامپ در جستجوی جایگزین پامپئو است

واشنگتن‌پست: ترامپ در جستجوی جایگزین پامپئو است
جمعه 6 دی 1398 - 02:06

با تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره کناره‌گیری وزیر امور خارجه آمریکا برای شرکت در انتخابات سنا، رئیس جمهور آمریکا تلاش‌های خود برای یافتن جایگزین پامپئو را افزایش داده است.

العالم - آمریکا

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده که قصد ندارد در رقابت‌های سال آینده مجلس سنای آمریکا شرکت کند اما کسانی که نزدیک به وی هستند گفته‌اند وی هنوز تصمیم نهایی خود در این باره را اتخاذ نکرده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، این موضوع مانع از گمانه‌زنی‌ها در این باره نشده که چه کسی جایگزین احتمالی پامپئو در راس وزارت امور خارجه آمریکا خواهد شد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز به آتش این گمانه‌زنی‌ها دامن زده و رایزنی‌هایی را با نمایندگان و مقاماتی که وی آنها را مد نظر دارد انجام داده است.

پامپئو تا ماه ژوئن (خرداد ماه) هنوز زمان زیادی دارد تا تصمیم بگیرد که برای انتخابات سنا مشارکت کند یا خیر اما «میچ مک‌کونل» رهبر اکثریت سنا در حال ترغیب پامپئو برای مشارکت در انتخابات سنا در ایالت کانزاس است.

جمهوری‌خواهان نگران هستند در صورت عدم حضور پامپئو در انتخابات سنا در ایالت کانزاس، «کریس کوباچ» نامزد آنها در این ایالت، صندلی سنا را به نفع دموکرات‌ها از دست بدهند.

از سوی دیگر پامپئو سودای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 را در سر دارد و مک‌کونل معتقد است که سنا بهترین مسیر برای این هدف پامپئو است.

ترامپ ماه پیش گفته بود که پامپئو نزد وی آمده و گفته است که می‌خواهد به عنوان وزیر امور خارجه باقی بماند اما ترامپ گفت اگر عدم حضور پامپئو در انتخابات سنا در ایالت کانزاس باعث از دست رفتن این ایالت از دست جمهوری‌خواهان می‌شود پامپئو باید دیدگاه فکری خود را تغییر دهد چون وی در کانزاس از محبوبیت برخوردار است.

پامپئو خود نیز پیام‌های متناقضی درباره حضور یا عدم حضور در انتخابات سنا ارسال می‌کند. وی چند روز پیش یک صفحه شخصی در شبکه اجتماعی توئیتر ایجاد کرد که پس زمینه آن مزارع ایالت کانزاس را نشان می‌دهد.

تمامی این عدم اطمینان‌ها سبب شده تا چندین مقام آمریکایی بدون سر و صدا خود را به عنوان جایگزین پامپئو بدانند اما ترامپ همچنان در حال جستجو برای جایگزین پامپئو است.

فردی که بیشترین اشاره‌ها به وی برای جانشینی پامپئو شده «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا است. وی که چهارمین مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ به شمار می‌آید از زمانی که سر کار آمده مسئولیت‌های دیپلماتیکی‌اش افزایش چشمگیری داشته و همچنین روابط بسیار خوبی با ترامپ و پامپئو دارد.

پربیننده ترین خبرها