انفجار در سومالی 100 کشته برجای گذاشت

انفجار در سومالی 100 کشته برجای گذاشت
شنبه 7 دی 1398 - 12:53

شبکه الجزیره قطر روز شنبه از موگادیشو گزارش داد که بمب گذاری صبح امروز تروریست های الشباب سومالی در این شهر موجب شد بیش از 100 شهروند این کشور از جمله 17 پلیس و چند تبعه خارجی جان خود را از دست بدهند.

العالم - آفریقا

این گزارش به نقل از وزارت اطلاع رسانی سومالی حاکیست که بمبگذاری خودرویی در نزدیکی یک مقر ایست و بازرسی پلیس در بزرگراه منتهی به شهرک "آفگویه" در موگادیشو پایتخت، بیش از 100 نفر از جمله 17 پلیس، 4 تبعه خارجی و بسیاری از دانش آموزان در حال تردد از این مسیر را به کام مرگ برد.

این وزارتخانه با پیش بینی اینکه تعداد مجروحان این حادثه نیز از 60 تن فراتر رفته است احتمال داد که هر لحظه بر آمار کشته های این حادثه افزوده شود.

احمد بشیر، افسر پلیسی که از این حادثه جان سالم به در برد گفت که تروریست ها صبح امروز در اوج زمان ترددها ، این خودرو مملو از مواد منفجره را در حالی به سمت این ایستگاه بازرسی پلیس مجاور محل جمع آوری مالیات هدایت کردند که خیل عظیم جمعیت نیز دور آن حلقه زده بودند.

عبدالرزاق محمد، نماینده مجلس سومالی نیز به روزنامه انگلیسی "دیلی استار" گفت: شدت این انفجار به قدری زیاد بود که حتی برخی از قربانیان و مجروحان صرفا با موج انفجار آسیب دیدند و حتی به بسیاری از ساختمان های نزدیک محل وقوع حادثه نیز بر اثر شدت انفجار آسیب جدی وارد آمد.

محمد حسین، رئیس پلیس منطقه همچنین از کشته شدن تعداد زیادی دانشجو خبر داد که در اتوبوس ویژه دانشگاه از کنار محل حادثه به سمت دانشگاه موگادیشو می رفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا نیز با پرداختن به ابعاد مختلف این انفجار تروریستی، آنرا مرگبارترین حادثه طی چند سال اخیر در سومالی توصیف کرد و نوشت که اگرچه تاکنون هیچ نهاد یا گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است اما شواهد امر نشان می دهد که این اقدام تروریستی توسط گروه الشباب سومالی وابسته به القاعده فعال در شاخ آفریقا انجام گرفته است.

اعضای گروه تروریستی "الشباب" سومالی روز یکشنبه با حمله به یک پادگان نظامی در ۶۰ کیلومتری موگادیشو پایتخت این کشور ۲۳ نظامی را به قتل رساندند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تروریست های الشباب با یک خودروی بمب گذاری شده ورودی پادگان "سالینی" در ۶۰ کیلومتری موگادیشو را منهدم و پس از ورود به پادگان انبار سلاح و مهمات را غارت کردند.

دو هفته گذشته بود که پس از درگیری میان نظامیان سومالی و گروه الشباب که به کشته شدن ۲۳ سرباز منجر شد، ارتش سومالی بار دیگر کنترل پادگان را به دست گرفت.

الشباب یک گروه تروریستی سومالیایی است که از سال ۲۰۱۲ به القاعده پیوسته است. این گروه در گذشته بخش‌هایی از مرکز و جنوب این کشور را در کنترل خود داشت اما در سال ۲۰۱۵ کنترل شهرهای بزرگ را از دست داد و اکنون تنها چند منطقه روستایی را در تصرف خود دارد.

برخی منابع شمار نیروهای این گروه تروریستی را ۷ تا ۹ هزار نفر برآورد می کنند.

خونین ترین حمله تروریستی گروه الشباب به مهر ماه سال ۱۳۹۶ در موگادیشو پایتخت سومالی برمی گردد که در جریان آن ۳۵۸ نفر کشته و ۲۲۸ نفر زخمی شدند.

ارتش سومالی مدتی است که عملیات پاکسازی جنوب از حضور عناصر الشباب را آغاز کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها