تحلیل روز/

نتانیاهو و قرار گرفتن اسرائیل در لبه پرتگاه

نتانیاهو و قرار گرفتن اسرائیل در لبه پرتگاه
يکشنبه 8 دی 1398 - 17:54

تا سال 2006، افراد دارای سوابق زیاد سیاسی و نظامی در لیکود مانند آریل شارون، دیوید لیوی، اسحاق شامیر، مناحیم بیگن و حتی دان میردور و بنی بیگن از احزاب سنتی اسرائیل و در حزب کار نیز تا سال 1996  میان ژنرال اسحاق رابین و شیمون پرز با یکدیگر آشکارا رقابت می کردند.

العالم تحلیل روز

اما نتایج انتخابات اخیر حزب لیکود تاکید دارد که زمان پادشاهی در تل آویو پایان یافته و اعضای حزب لیکود جز نتانیاهوی فاسد گزینه ی دیگری ندارند زیرا معتقدند انتخاب هرکسی غیر از او یعنی سقوط این حزب و عقب گرد درست مانند حزب کار رقیب تاریخی خود که فقط چند کرسی در کنست دارد. اما با همه این اوصاف، چرا اعضای حزب لیکود، نتانیاهو را انتخاب کردند؟

زیرا آنها علیرغم اینکه نتانیاهو پرونده های فساد زیادی دارد و ممکن است به واسطه آنها از ادامه رقابت در نخست وزیری در ماه های آتی بازبماند، از میان رقبا کسی را برای مقابله با حزب آبی سفید ، از وی مناسب تر نمی دانند.

این مساله در نوع خود، بحرانی برای حزب لیکود به شمار می رود و این حزب باید بعدها بهای آن را بپردازد زیرا مردم اسرائیل به نتانیاهو رای نداده اند و از آنجائی که نتانیاهو توانست جایگاه خود را در حزب لیکود حفظ کند و نامزد نخست وزیری مرحله آتی باشد ، هم اکنون به دنبال چه چیزی است ؟ وی طی هفته های آتی، برای بازسازی ساختار صفوف راستگراها تلاش خواهد کرد شاید بتواند پس از انتخابات آتی، دولت چابکی تشکیل دهد و بدین ترتیب مصونیت یابد و 4 سال آتی در منصب نخست وزیری باقی بماند .بدون شک این فرصت جدیدی برای نتانیاهو است .

مصونیتی که نتانیاهو به دنبال آن است؛ تصویب طرحی درکنست است که به دوسوم آراء نیاز دارد. این طرح مانع از محاکمه وی در دوره نخست وزیری اش خواهد شد و وی برای رسیدن به این هدف هفته های آتی به تبلیغاتی که زودهنگام آغاز کرده ،ادامه خواهد داد .

نخست اینکه وی در صورت باقی ماندن در قدرت ، تا حد امکان تلاش خواهد کرد تا ساکنان مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی را قانع کند که کرانه باختری یا دستکم مناطق ج و الاغوار را به اراضی اشغالی اضافه خواهد کرد.

دوم اینکه نتانیاهو، ابزار تبلیغاتی خود را برای بزرگ نشان دادن خطر ایران و بستن پیمان مشترک با امریکا و برخی کشورهای خلیج فارس برای مقابله با ایران به کارخواهد بست. سوم اینکه ،وی در روزهای آتی فلسطینیان مناطق اشغالی 1948 را تحریک خواهد کرد زیرا می داند در صورت پایبندی آنان به فراکسیون خود یا افزایش این پایبندی، دیگر تحقق آرزویش برای تشکیل کنیست راستگرا جهت تصویب طرحهایش امری محال خواهد بود اما پس ازهمه این اقدامات، اگر نتائج انتخابات نزدیک یا مطابق با انتخابات گذشته باشد رژیم اشغالگر چه سرنوشتی خواهد داشت ؟

پاسخ بسیار آسان است شاید اسرائیلی ها به برگزاری چهارمین انتخابات روی بیاورند که بعید نیست که خود گویای این است که اختلافات در این رژیم به اوج رسیده و بحران بزرگتر از آن چیزی است که برخی تصور می کنند.

اما نکته عجیب در معادلات کنونی رژیم صهیونیستی، اقدام نتانیاهو در زیر پا گذاشتن اصول دموکراسی و عرف 70 ساله حاکم و بی توجهی به اختلافات محیطی است که مردم درباره آن خسن می گویند ، زیرا آنان در محیط دیکتاتوری زندگی می کنند که فرد بر آن تسلط دارد و نتانیاهوی فاسد ، رژیم خود را به سوی پرتگاهی پیش می برد که عربها چند دهه پیش بدان رسیدند.

فارس الصرفندي

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها