آمریکا نه به حشد الشعبی که به عراق اعلام جنگ داد

آمریکا نه به حشد الشعبی که به عراق اعلام جنگ داد
دوشنبه 9 دی 1398 - 08:15

در حمله  هوایی یکشنبه شب آمریکا به نیروهای کتائب حزب الله عراق در منطقه القائم عراق حداقل 25 تن شهید و بیش از 50 رزمنده عراقی مجروح شدند این اولین باری نیست که آمریکا در این منطقه به چنین فجایعی دست میزند و همانطور که پس از حمله نیز اعلام شد آخرین بار نخواهد بود.

العالم - کشکول

تأملی در حادثه مذکور اهداف حمله، زمان حمله، مکان حمله و ... جملگی حکایت از آن دارد که آمریکا همچنان اصرار دارد نپذیرد روزگار اشغال عراق به پایان رسیده است و بههمین خاطر هم هست که برای خود این حق را قائل است که مقامات بلند پایه اش (ترامپ، پنس و ...) سرزده و بدون هماهنگی به این کشور سفر کنند، مقامات بلند پایه عراقی را در پایگاه‌های آمریکا در عراق بحضور فرا بخوانند! سفارت و کنسول‌گری‌های کشورشان در عراق را به محل جاسوسی و تولید اغتشاشات تبدیل کنند و البته بهر نحو و در هر زمان تمامیت ارضی این کشور را نقض کنند و البته مدعی باشند هیچ اتفاق مخالف قانونی رخ نداده و هر چه هست با این حال توجه به چند نکته در این خصوص بنظر ضروری است.

اول: حمله دیشب آمریکا به پایگاه‌های کتائب حزب الله در القائم نشان می‌دهد از نگاه آمریکا در عراق دشمن درجه یک آمریکا نیروهای حشد الشعبی هستند و با این اقدام آمریکا رسماً بر این مساله تأکید کرد.

دوم: در حالی که در خلال نا آرامیهای اخیر رسانه های وابسته و همسو با آمریکا اعم از غربی، عربی و عبری کوشیدند تا هم از محبوبیت حشد الشعبی در نزد ملت عراق بکاهند و هم این نیروی مردمی را در مقابل ملت معرفی کرده به حاشیه برانند و البته ناکام ماندند با حمله دیشب و البته در سایه این ادعا که این حمله در پاسخ حمله چند روز پیش حشد الشعبی به پایگاه امریکایی "کی 1" در کرکوک صورت پذیرفته است آمریکا میکوشد تا حشد الشعبی را عامل ناامنی عراق معرفی کند. جالب آنکه پیش از عراق، آمریکا این اقدام را با قدرت و اصرار در خصوص حزب الله لبنان نیز صورت داده و البته همچنان آن را ادامه می‌دهد. این در حالی است که به اعتقاد مردم عراق و بشکلی ویژه با توجه به تجربه داعش نیروی قانونی مسلح حشد الشعبی همواره مساوی با امنیت ملت عراق معرفی شده کما اینکه این تعریف از حزب الله نیز برای لبنانیها جزو بدیهیات است.

سوم: اینکه در میان مواضع متعدد حشد الشعبی آمریکا بر موشک باران پایگاه‌های این نیرو در منطقه قائم تاکید می‌کند و محور قائم-بوکمال را برای باصطلاح انتقام گیری و البته پیام رسانی انتخاب می‌کند هم از آن روست که بشکلی مشترک پیامی از دشمنی به نیروهای مقاومت در عراق سوریه و ایران صادر کرده باشد و هم بر مخالفت دیرینه خود با برقرای ارتباط زمینی ایران عراق سوریه و لبنان برای هزارمین بار تاکید کرده باشد. در استراتژی مقاومت کشورهای مذکور ضمن ارتباط زمینی با یکدیگر خواهند توانست مدیترانه و خلیج فارس را بهم پیوند بزنند.

چهام: آمریکا با حمله دیشب و معرفی آن به عنوان واکنش کاخ سفید به حمله K1 و کشته شدن یک آمریکایی در این حمله در واقع نقطه ضعف خود در منطقه را به مخالفین خود نشان داد. بنظر پذیرش دریافت حتی یک تابوت از سربازان یا نیروهای حتی غیر نظامی آمریکایی در ایام قبل از انتخابات در این کشور تهدیدی اساسی برای رأی آوری ترامپ محسوب میشود، ترامپی که یکی از شعارهای انتخاباتی دوره قبلش عقب نشاندن نیروهای آمریکایی به خانه هایشان بود.

نکته پایانی آنکه انتخاب زمان حمله هوایی به عراق دقیقاً در سایه شرایطی از "بیدولتی" و البته ناآرامی مدنی صورت پذیرفته است. اداره امور توسط دولت سرپرست، رییس جمهور مردد از حضور در محل کار، اختلاف نگاهها به نامزدی که بتواند عهده دار امور تا انتخابات پیش رو باشد فاستمرار پاره ای ناامنیها و... همه و همه میتوانند بر جسارت آمریکا در نقض حاکمیت ملی عراق افزوده باشند دیشب آمریکا نه به حشد الشعبی که به عراق اعلام جنگ داد.

ابو رضا صالح - العالم

پربیننده ترین خبرها