قتل معلم سودانی در بازداشتگاه/ ۲۷ نیروی امنیتی به اعدام محکوم شدند

قتل معلم سودانی در بازداشتگاه/ ۲۷ نیروی امنیتی به اعدام محکوم شدند
دوشنبه 9 دی 1398 - 18:02

دادگاه سودان امروز (دوشنبه)، ۲۷ نفر از نیروهای امنیتی این کشور را که به دست داشتن در قتل یک معلم بازداشت شده در جریان تظاهرات سال گذشته متهم شده بودند، حکم اعدام صادر کرد.

العالم ـ آفریقا

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه سودان ۱۳ نفر دیگر را به مجازات زندان محکوم کرد و ۴ نفر را هم در این پرونده بی گناه شناخت.

کشته شدن «احمد الخیر» معلم سودانی در شرق این کشور در سال گذشته، دامنه تظاهرات مردمی را گسترده تر کرد؛ تظاهراتی که سرانجام منجر به سقوط «عمر البشیر» رییس جمهوری سودان شد.

پس از کشته شدن این معلم سودانی در ابتدا اعلام شد که وی بر اثر مسمومیت فوت کرده اما تحقیقات بعدی نشان داد احمد الخیر در زمان بازداشت و در پی جراحت های شکنجه، جان باخته است.

این برای اولین بار است که پس از تظاهرات سراسری مردم سودان، دادگاه این کشور برای نیروهای سرکوبگر اعتراضات، حکم قضایی صادر می کند.

به گزارش ایرنا، صدها سودانی نیز امروز (دوشنبه) با در دست داشتن پرچم سودان و پلاکاردهایی که بر روی آن تصاویر احمد الخیر نقش بسته بود در محل دادگاه حضور پیدا کردند و خواستار محاکمه دیگر افرادی شدند که در سرکوب اعتراضات سال گذشته نقش داشته اند.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد اما این اعتراض‌ها بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و سرانجام دولت البشیر ۲۲ فروردین ۹۸ سرنگون شد.

پربیننده ترین خبرها