بزرگترین اشتباه محاسباتی آمریکا

بزرگترین اشتباه محاسباتی آمریکا
سه شنبه 17 دی 1398 - 19:53

ناظران بر این عقیده اند که تظاهرات میلیونی در ایران، عراق، لبنان و فلسطین در زمان تشییع پیکر شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس گواهی روشن بر وحدت امت اسلامی است و خون این شهدا هرگز هدر نمی رود و اشغالگران آمریکایی باید از منطقه اخراج شوند.

العالم - نظرکده

تحلیل گران سیاسی معتقدند که امام خمینی (رض) این عصر را عصر مستضعفین نامیده است و شهید سپهبد سلیمانی همان کسی است که با شهادتش مثل زمان زندگی اش، توده ها را یاری کرد و عصر مستضعفان را به واقعیت رساند.

تحلیل گران امور بین الملل نیز معتقدند که خون شهیدان سلیمانی و المهندس پایه گذار عصر جدیدی در منطقه است و ملت ها باید مستلزمات و شرایط این عصر را محقق کنند.

کارشناسان سیاسی معتقدند که سپهبد سلیمانی به این دلیل ترور شد که محور مقاومت کنترل اوضاع را در منطقه به دست گرفت و آمریکا را از همه سو در همه کشورها در فشار قرار داد. آمریکا هم به خیال تغییر موازنه قوا به زیان محور مقاومت، دست به ترور سردار مقاومت زد.

نویسندگان و تحلیل گران سیاسی معتقدند که ترامپ در محاسبات خود برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی اشتباه کرد. آمریکا به خیال خود می خواست بین کشورهای عضو محور مقاومت تفرقه بیندازد و چنین شایع کند که سیاست های ایران در منطقه با مخالفت های گسترده ای رو به روست اما خون شهید سلیمانی پیوند دوباره ای شد بین کشورهای محور مقاومت و وحدت داخلی ایران را در مقابل حضور نظامی آمریکا در منطقه بیش از پیش تقویت کرد.

پژوهشگران روابط بین الملل بر این عقیده اند این حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی نشان داد که شاخص های متعددی هستند که کشورهای منطقه ناچارند آنها را در ملاحظات خود مد نظر قرار داده و در محاسبات خود تجدید نظر کنند.

به اعتقاد پژوهشگران سیاسی ترامپ تصور می کرد اعتراضات داخلی در ایران در مقابل افزایش قیمت بنزین می تواند فرصت مناسبی برای ترور سپهبد قاسم سلیمانی به عنوان یکی از ستون های نظام باشد اما او فراموش کرده بود که ملت ایران شهید سلیمانی را فرمانده ای می دانند که در مقابل تهدید داعش ایستاد. او فقط یک فرمانده نظامی بود بدون هیچ چشمداشت یا گرایش سیاسی.

سیاستمداران عراقی با اشاره به توییت های ترامپ – که خواستار پرداخت تمام هزینه های آمریکا در عراق قبل از خروج اشغالگران از خاک عراق شده است – از رفتارهای هیستریک ترامپ انتقاد کردند. زیرا بر اساس توافق امنیتی بین دو کشور، تمام تأسیساتی که به تازگی در پایگاه های آمریکایی در عراق ایجاد شده اند پس از خروج اشغالگران، به عراق تعلق دارند و عراق از این بابت حتی دیناری بدهکار نیست.

پربیننده ترین خبرها