امام جمعه موقت تهران:

تشییع با شکوه سردار سلیمانی رفراندمی برای مقاومت بود

تشییع با شکوه سردار سلیمانی رفراندمی برای مقاومت بود
جمعه 20 دی 1398 - 14:23

امام جمعه موقت تهران ضمن تقدیر از حضور حماسی میلیون‌ها نفر از مردم قدرشناس ایران در تشییع با شکوه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، این تشییع با شکوه را رفراندمی برای مقاومت در منطقه دانست.

العالم- ایران/ سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران در مصلی امام خمینی (ره) ضمن توصیه به نمازگزاران به تقوای الهی با بیان این که هفته عجیبی را پشت سر گذاشتیم، اظهارداشت: سردار سلیمانی با جامعه ما چه کرد و چه قیامتی بر پا شد، ۴۰ سال مجاهدت به خصوص در منطقه مقاومت و این شهید عزیز که به تعبیر رهبر معظم انقلاب شجاعت را با تدبیر در هم آمیخته بود و همه را در خدمت اخلاص به پروردگار متعال به میدان آورده بود.

وی افزود: شهید سلیمانی هرکجا بود هم حلقه های منطقه مقاومت را تقویت کرد و هم در موارد مورد نیاز حلقه های مقاومت را تاسیس کرد، امثال حماس و جنبش جهاد اسلامی در فلسطین، حزب الله در لبنان و انصارالله در یمن از پشتیبانی و از مشاوره آن شهید بهره های فراوان بردند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: ایجاد حلقه های جدید مقاومت همچون حشد الشعبی، قوات الوطنیه، فاطمیون و حیدریون و زینبیون و امثالهم همه حسنات وجودی شخصیت عزیز سردار سلیمانی است.

حاج علی اکبری تاکید کرد: البته مهم تر از همه اینها و کار بزرگی که حاج قاسم کرد، در واقع اتصال حلقه های مقاومت و ایجاد یک زنجیزه طلایی و اتصال همه آنها به مرکز فرماندهی کل و تدابیر عالی و راهبردهای فرماندهی کل و رهبر عالی قدر و امام عزیز خود با هوشیاری و دقت و زیبایی تمام بود.

وی افزود: نتیجه اقدامات سلیمانی عقیم کردن توطئه های استکبار در منطقه و پاکسازی داعش و ارتقای امنیت در منطقه و فرهنگ مقاومت را در سطح منطقه گسترش داد، با ایجاد این عمق راهبردی هم امنیت جامعه ایران و همچنین امنیت جهانی ارتقا یافت منتهی امنیت و صلحی که حاصل مقاومت فعال است، امنیتی که محصول سازش باشد امنیت نیست و دوامی نخواهد داشت اما امنیتی که محصول مقاومت فعال است چنین امنیتی است و این کار بزرگ شهید سلیمانی بود.

امام جمعه تهران در ادامه کار ویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را استمرار همان فتح الفتوح امام (ره) و مکتب امام دانست و گفت: این همان تربیت عناصر و جوانان رشید، شایسته، مومن، شجاع و فکور با نگاه تمدنی در منطقه وسیع مقاومت و توسعه فرهنگ تربیتی اسلام ناب در منطقه بود.

حاج علی اکبری تصریح کرد: خداوند متعال را شاکریم که در این منطقه حاج قاسم توانست تحسین امام مسلمین را برانگیزد، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هنگامی که گزارش حاج قاسم می آمد بنده تحسین کرده و به دیگران نیز همین روش را توصیه می کردم. خدای متعال اجر مجاهدات او را با شهادتش داد، حماقت بزرگ دشمن و رییس الشیاطین با آن دستگاه آشفته و فلج تصمیم نابخردانه را گرفتند و لحظه ای را پدید آورد که او سالهای سال منتظرش بود.

هفته گذشته یک نقطه عطف در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی بود

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه هفته گذشته یک نقطه عطف در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی بود، افزود: باشهادت بزرگ حاج قاسم و ابومهدی المهندس و همراهان عزیزشان با گواهی امام مسلمین که در آن بیانیه نقض و پرنکته در آغازین ساعات شهادت او تقدیم جامعه شد و با بصیرت امت ما و حضور یکپارچه و بموقع مردم یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی و در منطقه مقاومت پدید آمد.

حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه اتفاق هفته گذشته و حضور میلیونی مردم در تشییع شهید سلیمانی یک اتفاق عادی نیست، گفت: می توان از این نقطه عطف مسیر گذشته را کاملا دید و تحلیل کرد و برای آینده تصمیمات بزرگ گرفت.

وی اظهارداشت: ظرفیت ویژه سردار سلیمانی در این حضور دوباره و در این عملیات جدید که بزرگترین عملیات زندگی او همین عملیاتی بود که در هفته گذشته تحت ولایت وامامت رهبری و با حضور میلیون ها انسان مشتاق و آماده یک عملیات بسیار بزرگ و شگفت انگیز را تحت ولایت امام عصر(عج) بعنوان صاحب اصلی انقلاب به ثمر رساند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: مردم در سیمای شهید حاج قاسم سلیمانی عرفان چمران، هوش باقری، شجاعت خرازی، محبت و صمیمت بروجردی و درایت کاظمی، قاطعیت صیاد و شکوه همت، صلابت بابایی و صفای زین الدین، آینده نگری تهرانی مقدم و ایثار شهریاری، معنویت احمدی روشن و مظلومیت شهید بهشتی و همچنین ولایت مداری وفا را در این فرماندهی عملیات و حرکت بزرگ یک جا مشاهده کردند.

وی با بیان اینکه آیات شهادت تفسیر شد و همه شهدای دفاع مقدس و همه شهدای حریم و حرم در این عملیات وسط میدان حاضر شدند، گفت: در واقع از هویت انقلاب جامعه ما رونمایی شد، دستگاه محاسباتی مردم و مسوولان به روز رسانی شد و دشمن شناسی و تنفر از شیاطین به اوج خود رسید و دوباره مردم با اشاره حاج قاسم و شهدا جمال ولایت و شکوه این نظام الهی را مشاهده کردند و یک ائتلاف قلبی و وحدت گفتمانی بی نظیرمانند روزهای نخست انقلاب اسلامی در جامعه ما پدیدار شد.

حاج علی اکبری ادامه داد: در واقع وقتی خون و اشک به هم آمیخته می شود، چه طوفانی برپا می کند و چه صحنه بی نظیری را بوجود می آورد.

وی خطاب به ملت ایران اظهارداشت: شما برادران و خواهران عزیز عملیات بسیار بزرگ و سرنوشت ساز و باشکوهی را انجام دادید و در تشییع بی نظیر سردار سلیمانی قیامتی برپا کردید و یک حماسه بی نظیر از یک سو آکنده از عواطف و دلداگی و از سویی دیگر سرشار از حماسه و مملو از قدرشناسی و سپاس بود.

خطیب جمعه تهران ضمن تقدیر از حضور حماسی میلیون ها نفر از مردم قدرشناس کشور در تشییع با شکوه سپهبد شهید قاسم سلیمانی، این تشییع با شکوه را رفراندمی برای مقاومت در منطقه دانست.

حاج علی اکبری همچنین به سرداران پورجعفری، مظفری نیا، هادی طارمی و زمانی نیا که از همراهان شهیدان حاج قاسم و ابومهدی مهندس بودند درود فرستاد و برای خانواده های آنان از خداوند متعال تمنای صبر و اجل کرد.

وی همچنین به خانواده شهید سلیمانی بویژه همسر رشید و فداکار و فرزندان عالی قدر آن سردار بزرگ تسلیت گفت.

امام جمعه موقت تهران به انتصاب سردار قاآنی سردار رشید دیگر و همراه و نزدیک شهید سلیمانی در میدان که پرچم سپاه قدس با عنایت رهبری به دست گرفت اشاره کرد و گفت: این انتصاب را به فال نیک می گیرم و امیدواریم با حضور این برادر رشید، خوش سابقه شاهد پیروزی ها و فتوحات بزرگ تری به لطف خدای متعال باشیم.

آیت الله رسولی محلاتی امین امام راحل و رهبری بود

امام جمعه موقت تهران در ابتدای این خطبه با قرائت جمله ای از حضرت فاطمه الزهرا (س) گفت: اگر انسان بخواهد از عالی ترین عنایات الهی در گوشه گوشه زندگی خود بهره مند باشد، باید خالص ترین عبادت و بندگی خود را به محضر حق تقدیم کند.

وی به درگذشت عالم عالی قدر آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی اشاره کرد و گفت: ایشان عالمی ارجمند و فرزانه که همه ۴۰ سال گذشته را به عنوان امین امام راحل (ره) و رهبری مشغول خدمت بودند، از دوستان صمیمی و شاگردان نزدیک امام راحل و از ارکان بیت امام و از یاران صدیق و صمیمی و از دوستان نزدیک رهبر عالی قدر و از ارکان دفتر مقام معظم رهبری بودند.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: مرحوم آیت الله رسولی محلاتی در ۴۰ سال گذشته منشاء خدمات فراوان بودند، شخصیتی عالی قدر، اهل تتبع، اهل قلم، اهل فکر و صاحب دهها اثر مفید و قابل استفاده و تفسیری و حدیث و اخلاقی چه در عرصه تالیف چه ترجمه بویژه در حوزه تاریخ بخصوص تاریخ اسلام صاحب نظر و صاحب سبک بودند.

وی ادامه داد:در بین حسنات ایشان خدمت گذاری ایشان نسبت به نهاد نماز جمعه بود، از آغازین روز تاسیس دبیرخانه نماز جمعه و شورای سیاست گذاری نماز جمعه از زمان امام راحل (ره) ایشان در کار تاسییس نهاد حضور فعال داشتند و سال ها ریاست شورای سیاست گذاری و از سال ۱۳۷۹ نیز همچنان عضو مستمر این شورا بودند و از آئمه جماعات خوش نام تهران بودند و نهاد نماز جمعه و همه نمازهای جمعه در کشور مدیون این شخصیت عالی قدر است بودند از ائمه جماعات خوش نام تهران بودند. و در فراز و فرودها هرگز امام، رهبر و مقتدی خود را تنها نگذاشتند.

امام جمعه موقت تهران همچنین ضمن همدردی با خانواده های جانباختگان سانحه تشیع جنازه میلیونی و شگفت انگیز سردار شهید سلیمانی، از خدای متعال برای آنها آرزوی حشر با شهید سلیمانی و صبر و برای مجروحان آرزوی شفا کرد.

وی در ادامه به خانواده های جان باختگان حادثه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در هفته گذشته که جمعی از جوانان نخبه در بین آنها بودند، تسلیت گفت و برای آنان آرزوی غفران و برای خانواده های آنان آرزوی صبر جمیل کرد.

سردار سلیمانی مصداق عینی پرهیزکاران در کلام امیرمومنان (ع) است

امام جمعه موقت همچنین در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران باردیگر از سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عنوان مصداق ویژه و عینی پرهیزکاران در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه یاد کرد که ۱۱۰ ویژگی برای متقین در آن ذکر شده است.

حاج علی اکبری به سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهر(س) و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: انسان وقتی خطبه متقین را می خواند، آرزو می کند که آیا در محیط عینی کسی را می شناسیم که آراسته به این فضیلت ها باشد، اما وقتی با شخصیتی مانند حاج قاسم سلیمانی روبرو می شود، می بینید که مصداق دارد و هر فرازی از این ۱۱۰ ویژگی متقین در این شخصیت متبادر می شود.

وی شهادت را یکی از عوامل رمزگشایی از شخصیت پرهیزکاران دانست و افزود: اسرار شخصیتی حاج قاسم با شهادتش رمزگشایی و پرده برداری شد که یکی از ویژگی های شهادت، معرفی شخصیت هاست و زمانی که این شهید با تعریف رهبر معظم انقلاب به مردم معرفی شد و مردم با حقیقت وجودی این شهید روبرو شدند، چنین فضای معنوی در جامعه حاکم شد و این حال معنوی این هفته را دربرگرفت.

حاکمیت عطر تقوای الهی در فضای کشور

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: این هفته یک هفته عجیبی بود. از سحر جمعه گذشته تا امروز فضای کشور و منطقه مقاومت از عطر تقوای الهی آکنده بود.

وی افزود: چنانچه بخواهیم برای شهید حاج قاسم سلیمانی یک ویژگی خاص را مطرح کنیم که کلید شخصیتی او باشد، بدون تردید این ویژگی تقوای الهی است. همین کلمه متفاوت و ممتاز و پرمعنا از شخصیت حاج قاسم را برای ما رمزگشایی می کند.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: وقتی خبر شهادت حاج قاسم رسید و از فردای آن روز برای جامعه ما و برای امثال ما که این شهید عزیز را تا حدی از نزیک می شناختیم، آنچه به ذهن متبادر شد، خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه امیرمومنان(ع) بود.

حاج علی اکبری افزود: کسانی که محیط شخصیت خود را برای نگاه خدا آراسته می کنند و فکر و جان و دل خود را برای خدا و نگاه حق به زیور حسن می آرایند، تمام محیط اعمال و رفتار آنان با این ویژگی آراسته می شود که به حسن و محسن تعبیر می شود.
وی افزود: کسانی که حاج قاسم را از نزدیک می شناختند، می دانستند که این فرد به فروتنی شناخته شده است و به حقیقت تواضع آراسته بود و گویا هیچ خودی نمی دید و کسی به این نام مطرح نیست.

حاج قاسم بی قرار ملاقات حق
وی سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را مصداق این فراز خطبه امیرمومنان(ع) دانست و گفت: حاج قاسم بی قرار ملاقات حق بود. کسی بود که برای دیدار حق تعالی ثانیه شماری می کرد و منتظر بود به ویژه دیدار با شهادت را انتظار می کشید.

حاج علی اکبری افزود: حاج قاسم هیچ آرامش و آسایشی نداشت و نام او مساوی با جهاد و حضور در صحنه مجاهدت بود. او به دنبال اجرای فرامین الهی بود و خود را به معنای دقیق کلمه خسته می کرد.

حاج قاسم نامزد گلوله ها و شهادت
خطیب نماز جمعه این هفته تهران ضمن یادآوری این فراز خطبه همام که "دنیا به دنبال پرهیزکاران می دود ولی آنان گویی دنیا را نمی بینند و نمی خواهند. " افزود: یکی از دوستان نقل می کرد که به حاج قاسم گفتم شرایط شما اقتضا می کند تا برای ریاست جمهوری داوطلب شوید.
حاج علی اکبری افزود: البته حاج قاسم خود را برای هرچیزی داوطلب می کرد، این ظرفیت وجود داشت ولی گفت "من نامزد گلوله ها و شهادت هستم و در این جبهه ها سال هاست که به دنبال قاتل خود می گردم ولی پیدا نمی کنم. "

وی با ذکر یکی دیگر از صفات متقین گفت: شب های پرهیزکاران چه شب های باطراواتی است که مشغول تلاوت آیات قرآن می شوند و بر دردهای خود مرهم می گذارند و در خلوت الهی اشک می ریزند و چه رکوع ها و سجده هایی دارند و حاج قاسم هم از سحر و انس با قرآن بهره مند بود.
وی افزود: روز متقین وقتی که به وسط میدان می آیند بسیار دیدنی است که بسیار بردبار و بزرگ و آگاه به وظایف خود و اهل نیکی هستند و همت بلندی دارند. آنان از کارهای خود راضی نمی شوند و هر چقدر اقداماتشان بزرگ باشد آن را کم می دانند و چنانچه کسی در حضور حاج قاسم از او تعریف می کرد، دوست داشت زمین دهان باز کند و ا و را فرو ببرد.
امام جمعه موقت تهران با ذکر خاطره ای از سردار شهید قاسم سلیمانی بیان داشت: وقتی برای حاج قاسم هدیه ای آوردند تا از او تجلیل کنند، گفت "اگر می خواهید به خوبی من در پیشگاه خدا اقرار کنید، در کنار پیکرم اقرار کنید که فلانی را خوب می شناختیم. "

پایداری متقین در برابر زلزله دنیا
حاج علی اکبری تصریح کرد: انسان های متقین کسانی هستند که زلزله های این دنیا و انواع دشواری ها نمی تواند آنها را زمین گیر کند. زلزله فتنه ای مانند فتنه ۸۸ می آید ولی انسان متقی بر صراط ولایت ایستاده و زلزله های جاذب دنیایی آنان را تکان نمی دهد. زلزله ای مانند داعش و قبل از آن زلزله صدام برای حاج قاسم داستانی نیست. او در این میدان ها و در برابر مصیبت ها و از دست دادن یارانش صبور و در زمان عادی زبانش به شکر نعمت های الهی مشغول است.
وی اضافه کرد: چنانچه می خواهید انسان متقی را بشناسید، بدانید که خودش و خانواده اش را به زحمت می اندازد اما مردم از ناحیه او در راحتی هستند و برای مردم از سوی او امنیت توزیع می شود. این صفات و سایر ویژگی های پرهیزکاران گویا در زمان ما با یک اسم بسیار دلنشین به نام حاج قاسم مصداق ویژه عینی پیدا کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها