تحلیل روز/

یک هفته پس از ترور دو شهید

یک هفته پس از ترور دو شهید
شنبه 21 دی 1398 - 19:21

هیچ اقدامی نمی تواند معادل انتقام از اقدام تروریستی آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس وهمرزمانشان باشد، حتی اگر انتقام ، کشته شدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باشد.

العالم - تحلیل روز

چند مسئول ایرانی در سخنان خود درباره شدت پاسخ به انتقام از خون مجاهدان پاکی که از این عالم خاکی رفتند و سنگرها و خطوط مقدم جنگ را برای دفاع از عزت و کرامت ملت خود انتخاب کردند، این مساله را عنوان کردند.

گفته می شود که به شهید حاج قاسم سلیمانی پیشنهاد داده شد به علت محبوبیت بالایی که در نزد مردم دارد، خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد کند، وی در پاسخ گفت : من نامزد شهادت و گلوله هستم و از سال ها پیش به دنبال کسی هستم که مرا دراین جبهه ها بکشد.

اما یک هفته پس از این جنایات فجیع، اگر بخواهیم خسارت هایی را که آمریکا وعواملش در منطقه متحمل شده اند، بیان کنیم، می توان ، مهم ترین این خسارت ها را به شرح زیر دسته بندی کرد:

1 – شکسته شدن هیبت آمریکا پس از عملیات " انتقام قاسم سلیمانی" ، که طی آن ، موشک های ایرانی پایگاه عین الاسد را درهم کوبیدند و بخش های وسیعی از این پایگاه را که پایتخت آمریکا در عراق و از بزرگ ترین پایگاه های امریکایی در خاورمیانه به شمار می روند، و نیز پایگاه آمریکا در اربیل را هدف قرار دادند. بدون اینکه موشک های پاتریوت آمریکایی، بتوانند مانع این موشک ها شوند و این مساله، معادله امنیتی و استراتژیک جدید را در منطقه حاکم کرد.

همچنان که دقت موشک های ایرانی در برخورد به اهداف خود، کشورهایی را که آمریکا در آن جا پایگاه دارد، برآن می دارد که با توجه به این اصل که " هر کسی که از خود نتواند حمایت کند، قادر به حمایت از دیگران نخواهد بود" در سیاست های خود بازنگری کنند.

2 – آغاز شمارش معکوس برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق بعد از اینکه پارلمان عراق به طرحی رای داد که دولت این کشور را به پایان دادن حضور آمریکا در عراق را ملزم کند.

این اقدام در پی پاسخ به ترور سردار سلیمانی روی داد واین طرح از حدود دو سال پیش در پارلمان عراق به شکل معلق باقی مانده است.

3 – جنایت ترور سردار سلیمانی، ملت عراق و گروه های سیاسی این کشور را پس از یک برهه ناآرامی و تلاش آمریکا برای بهره برداری از تظاهرات ومطالبات مردمی متحد کرد.

این امر، پس از روشن شدن نیات خبیث آمریکایی ها و حملات آن ها به الحشد الشعبی و رهبران ملی آن صورت گرفت.

مراسم تشییع شهدای مقاومت ومشارکت گسترده مردم عراق در این مراسم به منزله همه پرسی درباره محبوبیت الحشد الشعبی و مخالفت با جنایت آمریکا بود.

همه این اتفاق ها فقط در عرض یک هفته رخ داد و این امر و به برکت خون شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس بود که در پیکر امت اسلامی جریان یافت.

این مساله نشان می دهد که اگر چه این شهدا را از دست دادیم و چیزی فقدان آن ها را جبران نمی کند، اما آن ها بعد از خود مکتبی بزرگ را برجای گذاشتند و چراغی را روشن کردند که روشنگر راه برای امت اسلامی است.

نوید بهروز

پربیننده ترین خبرها