موانع پیش‌رو در تشکیل دولت جدید لبنان

موانع پیش‌رو در تشکیل دولت جدید لبنان
دوشنبه 23 دی 1398 - 14:41

یک وبگاه لبنانی چند دلیل برای عدم تشکیل دولت جدید این کشور ارائه کرد که از جمله آنها اصرار نخست‌وزیر مکلف به دولت تکنوکرات صرف است.

العالم - لبنان

«حسان دیاب» در بیست و هشتم آذرماه به ۲۹ رأی مأمور به تشکیل دولت لبنان شد و پیش‌بینی کرد ظرف شش هفته این اقدام را انجام خواهد داد اما رایزنی‌هایش طی هفته‌های گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته است.

وبگاه «النشره» امروز (دوشنبه) در گزارشی به تشریح دلایلی پرداخت که باعث شده دولت جدید تا کنون تشکیل نشود.

اول| حسان دیاب مُصِر است که دولت جدید به همان شکلی که بر روی آن توافق شده یعنی دولتی کوچک متشکل از ۱۸ وزیر زن و مرد، تشکیل شود. بنا به خواست دیاب این دولت باید از وزرا و نمایندگان فعلی پارلمان لبنان خالی باشد و افراد تکنوکرات در آن باید وابستگی حزبی و جناحی نداشته باشند که این موضوع باعث شده روند تشکیل دولت به شدت سخت شود.

دوم| بر اساس نوشته النشره، دوگانه شیعی «حزب‌الله و امل» تمایل دارند که دولت تکنوسیاسی باشد زیرا بر اساس نظر آنها وضعیت کنونی منطقه این را برنمی‌تابد که دولتی در لبنان بدون حضور چهره‌های سیاسی باتجربه تشکیل شود.

سوم| علی‌رغم آنچه درباره تشکیل دولتی از چهره‌های تکنوکرات بدون وابستگی حزبی گفته می‌شود اما نامزد کردن این وزرا از جانب احزابی که اکثریت پارلمان را در اختیار دارند باعث شده حرف آخر در هر روند رأی‌گیری در اختیار احزاب مذکور باشد. بنا به گفته النشره در همین زمینه نزاعی مخفی میان «نبیه بری» رئیس پارلمان، «جبران باسیل» رئیس التیار الوطنی الحر و «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» دیده می‌شود.

چهارم| متشنج شدن روابط میان حسان دیاب و جبران باسیل تأثیر منفی بر تماس‌ها میان آنها و به تبع آن روند تشکیل دولت گذاشته و هیچ کدام از طرفین تا این ساعت حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نشده‌اند با وجود آنکه میانجی‌های زیادی تلاش کرده‌اند تماس میان این دو را دوباره برقرار کنند.

تظاهرات لبنان در بیست و پنجم مهرماه در اعتراض به وضع تعرفه‌های جدید آغاز شد و با استعفای «سعد الحریری»، حسان دیاب مأمور به تشکیل کابینه جدید شد.

پربیننده ترین خبرها