نظرکده/

ترامپ در برابر وحدت مقاومت برای اخراج نیروهایش چه خواهد کرد؟

ترامپ در برابر وحدت مقاومت برای اخراج نیروهایش چه خواهد کرد؟
سه شنبه 24 دی 1398 - 22:44

فعالان سیاسی و تحلیلگران بر این باورند که ترور شهید قاسم سلیمانی امریکا را در ورطه خروج از منطقه گرفتار کرد.

العالم ـ عراق

تحلیلگران سیاسی اظهار داشتند که ایران با هدف قرار دادن پایگاههای امریکایی در کشورهای همسایه دست به اقدام بی سابقه ای زد. حتی کسانی که گمان می کردند این حمله یک حمله محدود و از قبل برنامه ریزی شده بود، با این حال تاکید می کنند که ایران با دقت تمام این حمله را مورد بررسی قرار داده است به گونه ای که بدون آنکه کشته شدگانی بر جای بگذارد، خسارتهای گسترده ای وارد کرد.

برخی دانشگاهیان نیز اظهار می کنند که ترامپ در یک نابسامانی و تنش بسر می برد و ترور قاسم سلیمانی برای منحرف کردن افکار عمومی از تلاشهای داخلی برای عزل وی از ریاست جمهوری است. جمهوری خواهان و دموکراتها حتی درباره منع ترامپ از اتخاذ تصمیم جنگ و یا صلح نیز اختلاف نظر دارند.

مقاومت عراق اما دیدگاه دیگری دارد؛ برخی از نیروهای مقاومت عراق تاکید می کنند که ترور سپهبد سلیمانی به ترس و نگرانی نیروهای امریکایی در عراق منجر شد. تحرکات آنها در پایگاه ها وسفارتهایشان محدود شد و این علاوه بر تخلیه پایگاه بلد است.

برخی مسئولان در گروههای مقاومت تاکید می کنند که نشست اخیر آنها برای یکپارچه کردن گامها و تدابیر و امکاناتشان به افزایش دغدغه و نگرانی نیروهای امریکایی منجر شد.

برخی اعضای مقاومت عراق نیز توضیح دادند که آنها در صدد زمانبندی برای خروج نیروهای امریکایی از کشور و نیز تعیین یک سقف زمانی است تا پس از آن اقدامات نظامی مقاومت برای اخراج نیروهای امریکایی از عراق آغاز شود.

اعضای مقاومت عراق خاطرنشان کردند که نیروهای آمریکایی تجربه های تلخی با مقاومت عراق دارند، چنانکه در تاریکی شب پا به فرار گذاشتند و در آن زمان به دولت عراق التماس می کردند تا یک سقف زمانی برای خروج امن نیروها را فراهم کنند.

پژوهشگران سیاسی تاکید کردند که تمام اعضای محور مقاومت خواهان خروج نیروهای امریکایی از منطقه هستند و این خواسته، یک واکنش آنی و لحظه ای نیست بلکه به صورت هدفمند پیگیری می شود.

پربیننده ترین خبرها