واکنش چین به اقدام برجامی تروئیکای اروپا/ راه اندازی مکانیزم حل اختلاف برجام به حل مساله کمک نخواهد کرد

واکنش چین به اقدام برجامی تروئیکای اروپا/ راه اندازی مکانیزم حل اختلاف برجام به حل مساله کمک نخواهد کرد
چهارشنبه 25 دی 1398 - 14:37

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین ضمن اظهار تاسف از راه اندازی مکانیزم حل اختلاف برجام توسط سه کشور اروپایی اعلام کرد چین معتقد است این امر به حل مساله و رفع تنش های موجود کمک نخواهد کرد.

العالم ـ آسیا

«گنگ شوانگ» روز چهارشنبه در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران در پکن افزود: چین همواره معتقد است دلیل کاهش تعهدات برجامی ایران این است که ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق برجام عقب نشینی کرده است، حقوق بین الملل و تعهدات بین المللی را نادیده گرفته، فشار شدیدی به ایران وارد کرد و مانع از انجام تعهدات سایر طرف ها شده است.

او گفت: برجام نتیجه دیپلماسی چند جانبه است که توسط قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل هم تایید شده است این توافق ضمن جلوگیری از گسترش رژیم تسلیحات هسته ای، باعث صلح و ثبات در خاورمیانه شده است.

این مقام وزارت خارجه چین افزود: در شرایط فعلی از همه طرف ها می خواهیم آرامش و خویشتنداری خود را حفظ کنند، از طریق گفت و گو و مذاکره در چارچوب کمیته مشترک توافق جامع اختلافات خود را حل کنند و با اتخاذ تدابیر مشخص و ایجاد تعادل در بین حقوق و تعهدات توافق، این توافق را به طور کامل حفظ و پیاده سازی کنند.

گنگ شوانگ تصریح کرد چین همچنان از طریق ارتباط نزدیک با طرف های ذیربط ضمن ترغیب طرف ها به مذاکره، برای حفظ برجام و کاهش تنش در مساله هسته ای ایران تلاش خواهد کرد.

وزیران سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه عضو برجام دیروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای از آنچه فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در این توافق بین‌المللی خوانده اند، خبر دادند.

در این بیانیه گفته شد: این تصمیم به ناچار، پس از گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش در برجام اتخاذ شده است.

پربیننده ترین خبرها