طرح ترویکای اروپا و سرنوشت توافق هسته ای

طرح ترویکای اروپا و سرنوشت توافق هسته ای
پنج‌شنبه 26 دی 1398 - 19:16

فرانسه، بریتانیا و آلمان به جای عملی کردن تعهدات خود در برجام، به اجرای مکانیزم موسوم به "حل و فصل اختلافات" روی آوردند.

العالم-نظرکده

ناظران و تحلیلگران آکادمیک اتخاذ چنین موضعی را از سوی ترویکای اروپایی و همچنین اتهام زنی به ایران در خصوص عدم پایبندی به توافق هسته ای، را محکوم کرده اند، با این توضیح که با خروج آمریکا از برجام و تعلل و عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود در این توافق، چگونه می توان از ایران انتظار داشت که تنها طرف پایبند به برجام باشد؟

ناظران معتقدند که اتخاذ تصمیم اجرای مکانیزم موسوم به حل و فصل اختلافات اثبات می کند که آنها امکان پایبندی ایران به توافق هسته ای را پس از خروج آمریکا از آن از دست داده اند، ایران با تاکید بر پایبندی به اصل توافق هسته ای، به صورت تدریجی آغاز به کاهش تعهدات خود در این توافق هسته ای نموده است.

از سوی دیگر برخی ناظران سیاسی می گویند، اروپا خواستار حفظ توافق هسته ای با ایران است و اتخاذ مکانیزم موسوم به حل اختلافات در برجام تلاشی است از سوی اروپا برای حفظ توافق است نه الغای آن، از سوی دیگر این ناظران معتقدند که با خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اتحادیه اروپا از جایگزینی آن جهت پاسخگویی به مطالبات ایران، ایران این حق را دارد که برخی از بندهای توافق را ملغی کند.

در همین حال برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که اروپا در پی دستیابی به توافقی جایگزین برجام است، این گروه معتقدند که اتخاذ مکانیزم حل و فصل اختلافات به معنای طلب کمک اروپا از روسیه و چین است و بدین معناست که اروپا در خلاص شدن خاورمیانه از طرح های ترامپ با روسیه و چین همراه است.

طرفداران این نظریه معتقدند که اتحادیه اروپا نمی تواند موضع سختی را علیه ایران اتخاذ کند، با علم به طبیعت روابط ایران و روسیه و ایران و چین که این کشورها از بازیگران اصلی در عرصه بین الملل خواهند بود.

در هر صورت ناظران تاکید دارند این آمریکا بود که به تعهدات خود در برجام پایبند نبود و ایران تنها جهتی بود که به این توافق احترام گذاشت و در نهایت درخصوص مسائل مربوط به توافق هسته ای ایران محق است.

در نهایت ناظران معتقدند که پرونده هسته ای تا به امروز به مرحله خطرناکی نرسیده است، به ویژه آنکه ترامپ که جهان را تهدید می کند، امروز خودش در معرض تهدیدات نظامی، سیاسی و قضایی قرار گرفته و باید تلاش کند خود را نجات دهد.

نظر شما چیست؟

-ترویکای اروپا با اتخاذ مکانیزم حل و فصل اختلافات به دنبال چیست؟
-آیا اجرای مکانیزم حل و فصل اختلافات از سر گیری اجرای توافق هسته ای را محال می سازد؟
-دلیل ناتوانی اروپایی ها در عملی کردن تعهدات خود در خصوص ایجاد جایگزین خروج آمریکا از برجام چیست؟
-موضع روسیه را که اتخاذ مکانیزم حل و فصل اختلافات را محکوم کرد، چگونه می توان تفسیر کرد؟

پربیننده ترین خبرها