تحلیل روز/

رهبران را اینگونه بشناسید...

رهبران را اینگونه بشناسید...
شنبه 28 دی 1398 - 17:39

چه بسا انسان عباراتی را می شنود که از اهمیت و بزرگی آن آگاه است ولی نمی تواند همه جوانب آن را درک کند یا در ذهن خود تصور کند.

العالم - تحلیل روز

"خردمند ، نابغه ، بزرگ ، شجاع و دلیر" جزء عباراتی است که هر کسی می تواند به تشریح معنی آن بپردازد ولی نمی تواند آن را به نحو شایسته و بایسته معنی کند زیر هر کلمه ای می تواند معانی متعددی داشته باشد که هر انسانی با توجه به برداشت و فهم خود شاید بتواند به یکی از معانی کلمه ای خاص پی ببرد و به معانی دیگر آن پی نبرد.

عبارت "رهبر" نیز جزء این عبارات است. "رهبر" بویژه "رهبر متمایز" خصوصیاتی دارد که همگان به وجود چنین خصوصیاتی در وی اذعان دارد که از این خصوصیات می توان به "برخورداری از اعتماد به نفسی بالاتر از دیگران، نگاهی متفاوت از دیگران به اتفاقات و شرایط حاکم، تن ندادن به سیل اتفاقات، پیگیری اهداف و ایمان به آن و خود را مسئول افراد تحت حمایت و سرپرستی اش دانستن" اشاره کرد.

پس از این مقدمه برگردیم به سراغ موضوع اصلی. ایران اسلامی در چند هفته گذشته شرایط متفاوت و بی سابقه ای را پشت سر گذاشت که می توان به موارد ذیل اشاره کرد : ترور فرمانده سپاه قدس سپهبد شهید قاسم سلیمانی به دست تروریست های آمریکا و تشییع باشکوه پیکر وی در بسیاری از استان های ایران و گرفتن انتقام خون این شهید و همرزمانش از طریق موشک باران پایگاه آمریکایی عین الاسد و سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین به علت اشتباه انسانی و چند تظاهرات سودجویانه و منفعت طلبانه برای سوار شدن برخی افراد بر موج اتفاقات اخیر به نحوی که بیگانگان با تمام وجود کوشیدند این تظاهرات را به نفع خود به پایان ببرند و در همین راستا دیپلمات های بلندپایه با بی شرمی در این تظاهرات مشارکت کردند و خیال می کردند که ایران پس از اتفاقات اخیر نفس های آخر خود را می کشد.

در این اوضاع و شرایط ناگهان اعلام شد که نماز جمعه این هفته به امامت رهبر انقلاب اسلامی آیت الله العظمی سید علی خامنه ای برگزار خواهد شد و این در حالی است که آخرین امامت جمعه ایشان حدود 8 سال پیش برگزار شده بود.

اولین سؤالی که به ذهن انسان در این شرایط خطور می کند، این است که رهبر انقلاب در این شرایط متفاوت جامعه چه چیزهایی خواهند گفت. آیا با توجه به هیجان و غلیانی که پس از ترور فرمانده سپاه قدس و تشییع باشکون پیکر وی و همرزمانش و سیلی ایران به آمریکا ایجاد شد، مواضع سرسختانه ای را اعلام خواهد کرد یا اینکه به توجه به شرایط حساس کشور و تحریم های شدید کشور امتیازاتی را خواهد داد یا اینکه خطبه هایی را ایراد خواهند کرد که چیزی را تغییر نخواهد داد که البته این امر بسیار بعید به نظر می رسید.

رهبر در نماز جمعه حاضر شدند و خطبه های خود را ایراد کردند خطبه هایی که همگان را غافلگیر کرد زیرا با خطبه های قبلی ایشان تفاوتی نداشت چه از لحاظ برداشت ها چه از لحاظ دیدگاه هایشان. خطبه های رهبری باعث اطمینان خاطر مردم گردید. رهبری با ایراد خطبه های آرام بخش خود که در آن به همه اتفاقات اخیر کشور پرداختند و از آمادگی ایران برای مذاکره با همگان بجز آمریکا به شرط نشستن بر سر میز مذاکره از موضع قدرت خبر دادند، همه نقشه ها و توطئه های دشمنان را نقش بر آب کردند دشمنانی که امید زیادی به نقشه ها و توطئه های خود برای تحریک دیگران علیه ایران و به صحنه کشاندن مهره های خود در داخل ایران برای تنش آفرینی بسته بودند. رهبری خطبه های خود با تأکید بر لزوم افزایش توانمندی های کشور به پایان برد و فرمودند که توانمندی های کشور را باید برای منع دشمنان از تهدید کردن ایران چه برسد به آغاز حمله نظامی یا تجاوز افزایش داد.

رهبری با ایراد خطبه های نماز جمعه آرامش را به ملت بازگرداند و خط مشی های روزهای آینده را مشخص کردند و برخلاف انتظار بسیاری ها نشان دادند که نگاهشان به اتفاقات با نگاه دیگران فرق می کند و اجازه نمی دهند که شرایط حاکم عملکرد ایشان را تحت تأثیر قرار دهند بلکه این خود ایشان هستند که شرایط را برای تأمین منافع کشور تحت تأثیر قرار می دهند و نشان دادند که دیدگاه های ایشان تغییری نکرده است و همچنان معتقد به لزوم برخورداری ایران از قدرت، اقتدار و برتری در همه زمینه ها هستند و البته بر لزوم اولویت قرار دادن برخی مسائل در این برهه تأکید کردند که مساله اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم و افزایش توانمندی های نظامی برای جلوگیری از هر گونه حمله یا تجاوز احتمالی جزء این اولویت ها بود و در همین راستا بود که اولین سیلی ایران به آمریکا زده شد و عظمت و بزرگی اش با درهم کوبیدن پایگاه عین الاسد به انتقام خون شهدای مقاومت لگد مال شد.

نتیجه سخنرانی رهبر انقلاب این بود که غرب نمی تواند ایران را به زانو دربیاورد و قدرت ایران ریشه در اعتمادش به مردم دارد نَه سرسپردگی به قدرت های بزرگ و جمهوری اسلامی از مذاکره حمایت می کند ولی با کسی که لیاقت مذاکره را داشته باشد نَه با کسانی که در تاریکی شب همچون خفاش ها به سران مقاومت و سرداران مبارزه با تروریسم و تفکرات شیطانی حمله می کنند و نَه با دلقک های پیمان شکنی که از سیاست بجز سوء استفاده برای تأمین منافع خوشدان نمی دانند.

ایران جواب هر گونه تعدی و تجاوز احتمالی را بی درنگ خواهد داد که موشک باران پایگاه آمریکایی عین الاسد بهترین مؤید این مدعاست.

احمد سعید/ شبکه العالم

پربیننده ترین خبرها