طرح بازنگری در همکاری با آژانس در مجلس ایران آماده است

طرح بازنگری در همکاری با آژانس در مجلس ایران آماده است
يکشنبه 29 دی 1398 - 20:22

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اروپا به هر دلیلی رفتار غیرعادلانه در استفاده از ماده 37 توافقنامه هسته‌ای داشته باشد، آنگاه جمهوری اسلامی تصمیم جدی در همکاری با آژانس خواهد گرفت و طرح آن در مجلس آماده است

تحلیل:

  • ایران از ابتدا نسبت به رفتار اروپاییان در برجام مشکوک بود و البته تحولات یکسال اخیر و بی عملی اروپاییان در انجام تعهدات یازده گانه شان طی این مدت نشان داد این بدگمانی بی جهت نبوده است.

  • ایران در واکنش به بی عملی اروپاییان در یکسال اخیر طی 5 مرحله و به شکلی کاملا قانونی محدودیت هایی را که در توافق هسته ای تعهد کرده بود کاهش داد و در شرایط جدید از تجدید نظر در تعاملاتش با آژانس بین المللی انرژی سخن می گوید. این مساله چنانکه رفتار جمهوری اسلامی نشان می دهد صرفا یک شعار نیست، به ویژه انکه رییس مجلس امروز بصراحت اعلام داشت طرح این تجدید نظر در مجلس اماده بررسی و اجرا است.
  • درحالی که سه کشور اروپایی به درخواست یا به دستور امریکا تصمیم به فعال سازی سازوکار حل اختلاف گرفتند و در واقع اولین گام را در عملیاتی کردن "مکانیسم ماشه" برداشتند و به این شیوه کوشیدند تا با تهدید ایران و بدون عمل به تعهداتشان ایران را به بازگشت به شرایط قبل وادار کنند جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد بازگشت به شرایط قبل تنها درگرو عمل اروپاییان به تعهداتشان است. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران هیچ تضمینی وجود ندارد که 3 کشور اروپایی در مقابل تهدیدات بیشتر امریکا مقاومت کند.
  • تنها یک روز پس از اعلام اروپاییان به فعال سازی مکانیسم رفع اختلافات، واشنگتن پست فاش کرد آمریکا اروپا را تهدید کرده است در صورت عدم فعال سازی این مکانیسم صنعت خودروسازی این کشورها را هدف تعرفه های 25 درصدی خواهد کرد.
  • تجربه یکسال گذشته جمهوری اسلامی نشان می دهد ایران بدون امریکا و اروپا نیز می تواند به راحتی درعرصه جهانی "زیستی عزتمند" داشته باشد.
  • تماس امروز جانسون و ماکرون در حاشیه اجلاس برلین و تصمیم ایشان مبنی بر توافق بر برنامه ای بلند مدت در قبال ایران نشان می دهد همچنان کشورهای اروپایی همانند امریکا نسبت به اثر گذاری اعمال فشار حداکثری بر ایران به منظور رسیدن به خواسته هایشان امیدوارند این درحالی است که خطوط قرمز ترسیم شده ازسوی ایران اخیرا و در سایه مراسم تشییع پیکر سردارسلیمانی ضمانتی تاریخی پیدا کرد و از طریق رسانه های دنیا به جهانیان اعلام رسمی شد.

پربیننده ترین خبرها