تشدید اعتراض ها و آغاز شمارش معکوس برای تظاهرات میلیونی

تشدید اعتراض ها و آغاز شمارش معکوس برای تظاهرات میلیونی
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 17:32

سیاستمداران عراقی درباره عواقب تشدید اعتراض ها هشدار دادند و ابراز امیدواری کردند که تظاهرات میلیونی راه حلی برای بحران کشور باشد.

العالم ـ عراق

سیاستمداران عراقی تاکید می کنند که اغتشاشات اخیر در برخی شهرهای عراق هیچ سودی برای تظاهرات مردمی و مطالبات آن ندارد؛ بلکه راه را روی احزاب و نیز دولت برای تحقق خواسته های تظاهرکنندگان می بندد.

دانشگاهیان بر این باورند که تاخیر دولت در تحقق مطالبات مردم از یک سو و وقت کشی نیروهای سیاسی از رسیدگی به مسائل مهم به رغم درخواستهای مردم و مرجعیت عالی عراق از سوی دیگر سبب می شود تا تظاهر کنندگان مسیر دیگری در پیش بگیرند.

آنها بر این باورند که برخی از تظاهرکنندگان به شیوه هایی همچون مسدود کردن جاده ها روی آوردند؛ در حالی که این اقدام می بایست بسیار جزئی باشد نه اینکه زندگی روزمره مردم را تحت تاثیر قرار دهد و زندگی به طور کامل تعطیل شود و این علاوه بر مساله تعطیلی اجباری اداره جات است.

محققان سیاسی می گویند که عراق از یک درگیری سیاسی مداوم در سطح منطقه ای رنج می کشد و این علاوه بر آشفتگی های داخلی میان کردها و اهل سنت و شیعیان است. حال آنکه اگر شیعیان متحد شوند، همانطور که در خصوص تصویب قانون اخراج نیروهای آمریکایی با یکدیگر متحد شدند، دیگر گروهها نیز متحد خواهند شد در غیر این صورت عراق همچنان در یک گرداب باقی خواهد ماند.

پژوهشگران سیاسی توضیح می دهند که تظاهرات میلیونی که مقتدی صدر به آن دعوت کرد، تاکیدی بر مطالبات مردمی خواهد بود و این تظاهرات نخستین ابتکار برای یکپارچه کردن نیروهای شیعه پس از ترور شهید سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس است و این امر راه را برای تشکیل یک مقاومت مردمی در مقابل نیروهای امریکایی فراهم خواهد کرد.

پژوهشگران سیاسی تاکید کردند که همزمان با تظاهرات میلیونی، می بایست نخست وزیر نیز تعیین گردد تا نوعی تکامل میان ساختار سیاسی و ساختار مردمی ایجاد شود.

پربیننده ترین خبرها