درخواست حزب الله عراق برای حضور گسترده مردم در تظاهرات جمعه

درخواست حزب الله عراق برای حضور گسترده مردم در تظاهرات جمعه
چهارشنبه 2 بهمن 1398 - 21:46

گردان‌های حزب الله عراق روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای از مردم خواست تا در تظاهرات روز جمعه برای حمایت از اخراج نیروهای آمریکایی از کشور حضوری گسترده داشته باشند.

العالم-عراق

در بیانیه گردان‌های حزب الله آمده است: آمریکا با اصرارش برای حضور نظامیان خود با وجود تصمیم پارلمان مبنی بر خروج نیروهای نظامی خارجی از عراق حاکمیت و استقلال این کشور را تحقیر می‌کند.

این بیانیه افزوده است: مردم شجاع عراق هرگز از مقابله با مستکبران نمی هراسد و به هیچ اشغالگر خارجی اجازه نخواهند داد که خاک این کشور را با حضور خود نجس کند.

گردان های حزب الله از مردم عراق خواسته است که در تظاهرات روز جمعه که از آن با عنوان انقلاب «عشرین دوم» یاد کرده برای اخراج نیروهای خارجی، حضور گسترده ای داشته باشند.

انقلاب ۱۹۲۰ عراق یا «انقلاب العشرین‌» در تابستان سال ۱۹۲۰ با تظاهرات گسترده مردم عراق، ضد اشغال عراق توسط نیروهای انگلیسی آغاز شد و با وجود موفقیت هایی که داشت در نهایت با سرکوب انگلیس شکست خورد.

برهمین اساس قرار است،‌ جمعه(پس فردا)‌ شهر بغداد پایتخت کشور عراق شاهد تظاهرات مردمی علیه حضور نظامیان آمریکا خواهد بود.

برای نخستین بار در طول ۱۶ سال گذشته طیف های سیاسی مختلف، گروه های مقاومت اسلامی، نهادهای حاکمیتی و مقامات و دولتمردان و نمایندگان پارلمان به علاوه اقشار مختلف مردم عراق و در پیشاپیش همه آنها مرجعیت عالی دینی بر سر اخراج نظامیان آمریکا با همدیگر یکصدا شده اند.

«مقتدی صدر» روحانی شیعه و پرنفوذ عراق سه شنبه هفته گذشته با صدور بیانیه و فراخوانی از مردم عراق خواست با برگزاری تظاهرات میلیونی علیه اشغالگری امریکا به خیابان بیایند.

این فراخوان مورد استقبال شخصیت ها و گروه های سیاسی عراق از جمله «هادی العامری» رییس ائتلاف الفتح، «قیس الخزاعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق و دهها فرد و جبهه سیاسی این کشور قرار گرفت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها