احتمال انحلال تشکیلات خودگردان وخروج از توافقنامه اسلو

احتمال انحلال تشکیلات خودگردان وخروج از توافقنامه اسلو
يکشنبه 6 بهمن 1398 - 22:36

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه از احتمال انحلال تشکیلات در صورت اعلام طرح صلح با اسرائیل (معاملۀ قرن) خبر داد.

العالم - فلسطین

نبیل ابوردینه سخنگوی تشکیلات خودگردان در مصاحبه با رادیو فلسطین گفت: تشکیلات خودگردان جلساتی را در سطوح مختلف برای گرفتن تصمیمات لازم در صورت اعلام طرح آمریکایی معاملۀ قرن برگزار خواهد کرد.

ابوردینه افزود: همه گزینه ها خصوصاً سرنوشت و آینده تشکیلات خودگران بررسی خواهد شد به نحوی که هر تصمیم جدید از پشتوانه حمایت کشورهای عربی و طرف های بین المللی برخوردار باشد تا از پایمال شدن حقوق فلسطینی ها جلوگیری شود.

ابوردینه درباره پیامدهای هر گونه همراهی با طرح آمریکایی معاملۀ قرن هشدار داد و افزود: این طرح مسائل قدس، آوارگان و حقوق مسلّم فلسطینی ها را پایمال می کند و پیامدهای خطرناکی نیز برای سراسر منطقه به همراه خواهد آورد.

احمد مجدلانی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین هم اعلام کرد که فلسطینی ها هیچ طرحی را که شامل تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس و حل مسائل آوارگان، شهرک ها و مرزها نشود، به رسمیت نخواهند شناخت.

مجدلانی در بیانیه ای اعلام کرد : هدف سیاسی از اعلام قریب الوقوع طرح معاملۀ قرن خدمت به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آستانه انتخابات مارس آینده است.

مجدلانی گفت: مساله مهم اینکه تلاش می شود این طرح سازشکارانه چنین نشان داده شود که سرنوشت ملت فلسطین باید بدون تأمین حقوق و آرمان های ملی آنها رقم بخورد.

مجدلانی بر لزوم تلاش جامعه جهانی و کشورهای عربی برای اجرایی کردن قطعنامه ها و قوانین بین المللی مرتبط با قضیه فلسطین تأکید کرد و گفت که هدف از طرح سازشکارانۀ معاملۀ قرن جایگزین کردن این طرح به جای قطعنامه ها و قوانین بین المللی مربوطه است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش از نتانیاهو و بنی گانتس رئیس اپوزیسیون اسرائیل برای سفر به واشنگتن با هدف مطلع کردن آنها از طرح معاملۀ قرن دعوت کرد و این در حالیست که مسئولان فلسطینی (تشکیلات خودگردان) از اواخر سال 2017 که دولت آمریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، ارتباط خود با دولت واشنگتن را قطع کرده اند.

مسئولان فلسطینی در مصاحبه با فرانس پرس اعلام کردند: مسئولان تشکیلات خودگردان امروز (یکشنبه) تهدید کردند که اگر دولت آمریکا طرح معاملۀ قرن را اعلام کند، از توافقنامه اسلو خارج خواهند شد، توافقنامه ای که هماهنگ کننده روابط اسرائیل و تشکیلات خودگران است.

صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین می گوید: واکنش های ما به اعلام طرح معاملۀ قرن شامل اعلام اجرای مصوبات شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین خصوصاً مصوبه اعلام پایان دورۀ انتقالی (دورۀ فعالیت موقت تشکیلات خودگردان سپس تشکیل کشور فلسطین در اراضی اشغالی 1967 و برقراری روابط عادی با دشمن اسرائیلی) خواهد بود.

عریقات افزود: اعلام طرح معاملۀ قرن اتفاقات جدیدی را به وجود خواهد آورد و اشغالگری را از اشغالگری موقت به اشغالگری همیشگی تبدیل خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها