ژاپن شهروندانش را از چین خارج می کند

ژاپن شهروندانش را از چین خارج می کند
دوشنبه 7 بهمن 1398 - 12:16

ژاپن اعلام کرد شهروندان و دیپلمات هایش را با استفاده از یک هواپیما دربست از ووهان مرکز شیوع ویروس کرونا در چین که قرنطینه شده است به کشور باز می گردادند.

العالم ـ آسیا

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن می گوید دولت شهروندانی که بخواهند شهر ووهان چین محل شیوع ویروس جدید کرونا را ترک کنند از این شهر تخلیه خواهد کرد.

آبه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت دولت روزهای آخر هفته مشغول کار بوده تا مشخص کند آیا شهروندان می خواهند ووهان را ترک کنند یا خیر و نیز راه های تخلیه آنها از شهر را مورد بررسی قرار داد.

او گفت وقتی که هماهنگی های لازم با چین انجام شود، دولت هواپیمای دربست خواهد گرفت و همه اقدامات ممکن دیگر را انجام خواهد کرد تا مردم را از این شهر تخلیه کند.

نخست وزیر ژاپن در عین حال اعلام کرد قصد دارد تا ویروس جدید کرونا را به فهرست رسمی بیماری های واگیردار اضافه کند، افزودن این بیماری به فهرست یاد شده به مقامات بهداشت این اختیار را می دهد تا در صورت تایید موارد ابتلا به این ویروس در ژاپن اقدامات ضروری را انجام دهند.

کیودو در ادامه نوشته است ۷۱۰ شهروند ژاپنی در ووهان هستند و دولت تا کنون با ۴۳۰ تن آنها مشورت کرده است که آیا می خواهند ووهان را ترک کنند یا خیر؟

گزارش می افزاید با توجه به هماهنگی های انجام شده، دولت احتمالا فردا سه شنبه شهروندانش را با یک هواپیمای دربست از ووهان خارج کند.

«توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه ژاپن هم در یک تماس تلفنی درباره شیوع ویروس کرونا به «وانگ یی» همتای چینی اش گفت ژاپن برای کنترل شیوع این ویروس هر حمایتی که بتواند ارائه خواهد داد.

موتگی برای تصمیم کشورش جهت خروج شهروندان ژاپنی از ووهان، خواهان همکاری چین شد وانگ یی هم در پاسخ گفت که این تصمیم ژاپن را درک می کند.

وزیران خارجه دو کشور توافق کردند در انجام ترتیبات در سطوح مختلف همکاری کنند.

شهر ووهان مرکز استان ۱۱ میلیون نفری هوبی در مرکز چین کانون شیوع کرونا است دولت از چند روز پیش این شهر و ۱۷ شهر دیگر را با هدف کنترل شیوع کرونا به سایر شهرهای چین قرنطینه کرد اما نگرانی ها از آنچا افزایش یافته است که حدود نیمی از جمعیت ۱۱ میلیون نفری ووهان قبل از قرنطینه شهر و به مناسبت تعطیلات عید بهار چین این شهر را ترک کرده اند که ممکن است عامل شیوع ویروس در سراسر کشور و حتی جهان باشند.

عید بهار چین از روز ۲۴ ژانویه شروع شده است و به مدت یک هفته است اما دولت با هدف جلوگیری از شیوع کرونا این تعطیلات را به ۱۰ روز و تا سه فوریه افزایش داده است.

آمارها حاکی است تا صبح امروز دوشنبه دو هزار و ۷۶۱ تن در چین و ۳۷ نفر در ۱۲ کشور دیگر به این ویروس مبتلا شده اند این ویروس همچنین تا کنون جان ۸۰ تن را گرفته است ۵۱ تن هم درمان شده اند بیش از دو هزار تن از مبتلایان، ساکن شهر ووهان و استان هوبی هستند که گفته می شود دستکم حال ۳۲۰ تن آنها وخیم است.

با این حال در ژاپن نیز مقامات سومین مورد از ابتلا به این ویروس را تایید کرده اند.

ویروس کرونا که گمان می رود اواخر سال گذشته میلادی در بازار غذاهای دریایی در شهر ووهان واقع در استان هوبی در مرکز چین که به طور غیرقانونی حیوانات وحشی می فروخت سرچشمه گرفته است اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین به ۱۲ کشور دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم شیوع یافته است.

این ویروس که از خانواده «کرونا» شناخته شده است دوره نهفته نسبتا طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین باعث شده است تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند از آن آگاهی ندارند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نمی بینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده است و با این مورد تعداد آن به هفت مورد رسیده است این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها