دلایل پیشروی سریع ارتش یمن در جبهه «نِهم»؛ چه کسی دستور عقب‌نشینی داد؟

دلایل پیشروی سریع ارتش یمن در جبهه «نِهم»؛ چه کسی دستور عقب‌نشینی داد؟
سه شنبه 8 بهمن 1398 - 18:34

منابع نظامی دولت مستعفی منصور هادی در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره دلایل شکست سنگین خود در منطقه «نهم» در شمال شرق صنعاء را شرح دادند.

العالم - یمن

نیروهای انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن در یک هفته گذشته حملات سنگینی در جبهه «نهم» در شرق صنعاء انجام داده و توانستند مناطق وسیعی را به سرعت به کنترل خود در آورند.

به نوشته الجزیره، نیروهای وابسته به دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی که به امید ورود به استان صنعاء عملیات نظامی را از اوایل هفته گذشته آغاز کرده بودند، نه تنها نتوانستند وارد این استان شوند، بلکه پس از چهار سال حضور در منطقه «نِهم» مجبور شدند کنترل آن را به انصارالله یمن واگذار کرده و خود به سمت استان مأرب عقب‌نشینی کنند.

همزمان با پیش‌‌روی نیروهای انصارالله و ارتش یمن در «نهم»، آن‌ها حملات دیگری نیز در مناطق مختلف استان‌ «الجوف» انجام دادند و این سؤال مطرح شده است که دلایل عقب‌نشینی سریع نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی از مواضع خود چیست؟

الجزیره در این باره با برخی فرماندهان وابسته به دولت منصور هادی و منابع نظامی گفت‌و‌گو کرده و آن‌ها گفته‌اند که از هفت روز گذشته «حوثی‌ها» حملات شدیدی را از همه محورها آغاز کردند و نیروهای وابسته ائتلاف سعودی پس از اندکی مقاومت مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود شدند.

به گفته این منابع یمنی، نیروهای انصارالله توانسته بودند شبکه بیسیم نیروهای وابسته به منصور هادی را هک کرده و دستور عقب‌نشینی صادر کنند. از سوی دیگر آن‌ها دیگر راههای ارتباطی و اینترنت را نیز قطع کرده بودند و عناصر ائتلاف سعودی کاملا ارتباط خود را با دیگر جبهه‌ها و فرماندهی مرکزی از دست داده بودند.

اما این تنها دلیل پیشروی سریع انصارالله و ارتش یمن نبود و منابع نظامی به الجزیره گفتند که جنگنده‌های سعودی و اماراتی کاملا در مأموریتی که به آن‌ها سپرده شده بود شکست خوردند. به گفته این منابع، جنگنده‌ها در یک مورد نیز نتوانستند نیروهای انصارالله و ارتش یمن را هدف قرار دهند.

«محمد الجمره» یکی از فرماندهان وابسته به دولت منصور هادی به الجزیره گفت: «دسته‌های نظامی حوثی‌ها در مناطق درگیری به این سو و آن سو می‌رفتند و همزمان جنگنده‌ها نیز بر فراز آسمان بودند. گویی وظیفه خلبانان مشایعت حوثی‌ها بود نه هدف قرار دادنشان.»

به گفته منابع نظامی به الجزیره، جنگنده‌های سعودی صرفا توانستند انبار مهمات نیروهای وابسته به منصور هادی را بمباران کنند تا به دست انصارالله نرسد.

دلایل انصارالله برای پیشروی سریع

الجزیره در مقابل از «محمد البخیتی» عضو شورای عالی سیاسی انصارالله از دلایل تصمیم برای پیشروی سریع پرسید و او نیز گفت: «اوضاع میان ما و حزب الاصلاح خوب پیش می‌رفت. ما بر سر آتش‌بس در جبهه‌های درگیری، دعوت مشترک از نیروها برای عقب‌نشینی از مناطق مرزی با عربستان، اتفاق نظر در خصوص خطر امارات در غرب تعز و خطری که تمامیت ارضی یمن را تهدید می‌کرد، اشتراک داشتیم؛ اما به یکباره با حمله گسترده آن‌ها در جبهه نهم همراه با پوشش هوایی از سوی عربستان سعودی و امارات علی رغم اینکه میان فرماندهان نظامی دو طرف بر سر آتش‌بس در این منطقه تفاهم وجود داشت، مواجه شدیم.»

او افزود: ما دلایل اینکه چرا آن‌ها دست به تنش آفرینی زدند را نمی‌دانیم. اما به نظر می‌رسد فشار کشورهای متجاوز دلیل این اقدامشان بود؛ به هر حال اقدامشان موفقیت آمیز نبود و به نفع آن‌ها تمام نشد به خصوص اینکه موازنه قوا به نفع ما تمام شد.»

فارس

پربیننده ترین خبرها