عریقات: «معامله قرن» مشابه طرحی است که نتانیاهو یک دهه پیش ارائه کرد

عریقات: «معامله قرن» مشابه طرحی است که نتانیاهو یک دهه پیش ارائه کرد
چهارشنبه 9 بهمن 1398 - 20:10

رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین طرح معامله قرن آمریکا را همان طرح نتانیاهو در سال 2011 خواند و گفت این هشتاد و هشتمین طرح برای نابودی مسئله فلسطین هم رو به شکست و نابودی است.

العالم - فلسطین اشغالی

«صائب عریقات» رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین می‌گوید اقدام آمریکا در تحمیل طرح صلح موسوم به «معامله قرن» با هدف فیصله دادن به آرمان‌های فلسطینی انجام گرفته است.

عریقات در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» طرح معامله قرن را هشتاد و هشتمین طرح ارائه شده برای نابودی مسئله فلسطین خواند و گفت: «طرح معرفی شده معامله قرن متعلق به ترامپ نیست. این را اسرائیلی‌ها در سال ۲۰۱۱ هم به ما ارائه دادند».

رئیس کمیته اجرایی ساف گفت: «این تیم [دیوید] فریدمن، [جرد] کوشنر و [جیسون] گرینبلات به عنوان یک تیم صهیونیستی هستند که طرح معامله قرن نتانیاهو را تصویب کردند، اما طرحی که مطمئنا رو به شکست و نابودی است».

رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفت: «ترامپ برنامه نتانیاهو برای تحمیل رژیم آپارتاید به مردم فلسطین را به تصویب رساند».

عریقات تحقق آشتی ملی را قطعی خواند و گفت: «جدایی میان کرانه باختری و نوار غزه نقطه ضعفی است که پایان خواهد پذیرفت».

وی افزود: «ما خارج از چارچوب قطعنامه‌های بین المللی و راه حل تشکیل دو دولت در مرزهای ۱۹۶۷ را نمی‌پذیریم و هرگز طرفی از معادله مسخره قرن نخواهیم بود و به دنبال صلح واقعی مبتنی بر مشروعیت بین المللی هستیم».

عریقات در پایان از کشورهای عربی خواست به حمایت از طرح صلح عربی بازگردند.

طرح صلح عربی را «عبد الله بن عبد العزیز»، پادشاه فقید عربستان در سال ۲۰۰۲ در جریان نشست سران کشورهای عربی در بیروت با هدف ایجاد کشور فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی که در جهان به رسمیت شناخته شود، بازگشت آوارگان فلسطینی، عقب‌نشینی اسرائیل از بلندهای جولان اشغالی در مقابل عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل کلید زد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سه‌شنبه شب در یک کنفرانس مشترک با نتانیاهو طرح معامله قرن را علنی کرد. بر اساس طرح ادعایی ترامپ، مردم فلسطین از پایتختی به نام قدس محروم خواهند شد و فلسطین به مجمع‌الجزایری از تکه‌های پاره پاره زمین بدل می‌ شود. حق بازگشت نیز از آوارگان فلسطینی سلب می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها