چگونه عملیات «بنیان مرصوص» یمنی‌ها نقشه شوم سعودی را ناکام گذاشت؟

چگونه عملیات «بنیان مرصوص» یمنی‌ها نقشه شوم سعودی را ناکام گذاشت؟
چهارشنبه 9 بهمن 1398 - 22:40

از حدود یک هفته پیش توافقی بین سعودی‌ها و حزب اخوانی «الاصلاح» یمن برای شعله‌ور کردن جبهه‌های یمن به‌ویژه دروازه غربی صنعا صورت گرفت تا در یک عملیات تهاجمی ضربه سختی به مقاومت یمن وارد کند.

العالم _ یمن

در حالی که رژیم سعودی طی یک ماه گذشته، فریب‌کارانه در تلاش برای باز کردن مجاری گفتگو با رهبران «انصارالله یمن» با هدف سست کردن آنها نسبت به مقاومت بود، از حدود یک هفته پیش توافقی بین سعودی‌ها و حزب اخوانی «الاصلاح» یمن برای شعله‌ور کردن جبهه‌های یمن به‌ویژه دروازه غربی صنعا صورت گرفت تا در یک عملیات تهاجمی ضربه سختی به مقاومت یمن وارد کند.

بر اساس این توافق قرار بود نیروهای وابسته به حزب اصلاح، از غرب صنعا یعنی از سمت «مارب» به سمت پایتخت یمن حمله کرده و منطقه راهبردی «نِهِم» را که به دروازه غربی پایتخت معروف است و موقعیتی کوهستانی دارد، اشغال کنند.

همچنین توافق شده بود که به صورت همزمان، نیروهای تحت فرماندهی سعودی با کمک مزدوران سودانی و جریان اخوانی در منطقه «جوف» در شمال یمن و نزدیک استان‌های «جیزان» و «نجران» عملیات سنگینی را آغاز کرده و با به دست گرفتن کنترل منطقه، دسترسی کمیته‌های مردمی و ارتش یمن را به خاک عربستان قطع کنند.

کمیته‌های مردمی و ارتش یمن با اطلاع از این نقشه شوم، ضمن دفع تک دشمن، طی عملیاتی با نام «بنیان مرصوص» در یک پاتک سنگین با استعداد دست‌کم 13 هزار نیروی نظامی، تلفات و خسارات سنگینی از ائتلاف متجاوز سعودی گرفت.

بنابر اخبار میدانی از این جبهه، حجم تسلیحات سنگین زره‌پوش، تسلیحات سبک و انواع مهمات و ضد زره به‌دست آمده در این عملیات آنقدر زیاد است که نیروهای یمنی هنوز نتوانسته‌اند همه را در اختیار گرفته و به عقب منتقل کنند.

در همین خصوص، ژنرال «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن ساعاتی قبل ضمن تشریح عملیات موفقیت‌آمیز «بنیان مرصوص» در جبهه صنعا به عملیات پهپادی و موشکی به جیزان عربستان هم پرداخت و با اشاره به دفع حمله بزرگ به صنعا گفت: نیروهای ما در پاتکی، موفق به آزادسازی همه مناطق نِهم و وارد کردن خسارات سنگین به دشمن شدند.

او با اشاره به اینکه در جریان عملیات بنیان مرصوص مساحتی بالغ بر ۲۵۰۰ کیلومتر آزاد شده است، افزود: در جریان این عملیات هزاران نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی و اسیر شده و نیروهای دشمن در منطقه نِهم در استان صنعا مرکب از ۱۷ تیپ نظامی و ۲۰ گردان نظامی منهدم و تجهیزات آنها به طور کامل به غنیمت گرفته شده است.

یحیی سریع همچنین در پایان گفت: در واکنش به تشدید حملات هوایی متجاوزان، یگان موشکی و پهپادی عملیات ویژه ای انجام دادند و شرکت آرامکو در جیزان و فرودگاههای ابها، جیزان و پایگاه خمیس مشیط و اهداف حساس در عمق عربستان با موشک و پهپاد هدف قرار گرفتند.


نورنیوز

پربیننده ترین خبرها