شنبه عراقی با طعم نخست وزیر

شنبه عراقی با طعم نخست وزیر
پنج‌شنبه 10 بهمن 1398 - 12:19

خبر:

برهم صالح دیروز سه شنبه اعلام کرد چنانچه گروه‌ها و احزاب عراقی تا شنبه کاندیدای مورد نظر شان را برای تصدی پست نخست وزیری موقت عراق معرفی نکنند شخصا به این امر اقدام خواهد کرد.

تحلیل:

- اگرچه غیر از برخی اخبار غیررسمی که ازتوافق جریان صدر و عامری بر سر محمد توفیق علاوی حکایت دارد هنوز هیچ منبع معتبری این خبر را تایید نکرده اما بنظر می‌رسد مطرح نشدن اسامی دیگر در عرصه سیاسی و رسانه ای عراق بخت علاوی را برای نخست وزیر شدن تقویت کرده است

- آنچه در شرایط کنونی می‌توان با قطعیت از آن یاد کرد اینکه حداقل گزینه نخست وزیری در نگاه رئیس جمهور مشخص شده و به احتمال زیاد گفتگوهای نهایی نیز با او انجام شده است. بدیهی است برهم در این تصمیم هم نگاه مردم، هم مرجعیت و هم جریان‌های سیاسی را ملحوظ نظر داشته است.

- افزون بر ۴ ماه ناآرامی در عراق و تعطیلی فعالیت‌های اساسی در همه سطوح در این کشور، آنچه ضرورت پایان دادن به این وضعیت را مضاعف می‌سازد مداخلات خارجی و به‌ویژه آمریکاست. مداخلاتی که علی رغم تاکید پارلمان براخراج همچنان ازناحیه ترامپ وهیات حاکمه امریکا مورد پذیرش قرار نگرفته است.

- اگرچه بناست امشب در کنگره آمریکا در خصوص حضور آمریکا در عراق تصمیم گیری شود خط و نشان‌های امروز صبح ترامپ مبنی برکاهش احتمالی نظامیانش از عراق و نه ترک این کشور تعیین تکلیف دولت و نخست وزیر را ضروری ترازهرزمان نشان میدهد.

پربیننده ترین خبرها