جدال در محکمه استیضاح ترامپ برای احضار شاهدان

جدال در محکمه استیضاح ترامپ برای احضار شاهدان
جمعه 11 بهمن 1398 - 22:56

دهمین روز دادگاه استیضاح دونالد ترامپ برای بحث درباره لزوم احضار شاهدان و مدارک مربوط به اتهامات رئیس‌جمهوری آمریکا به ویژه درباره رسوایی "اوکراین گیت"، بعدازظهر جمعه آغاز به کار کرد.

العالم- آمریکا

بر اساس آنچه که میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنای آمریکا پیشنهاد کرد و مورد موافقت طرفین قرار گرفت، دادستان های استیضاح و وکلای مدافع ترامپ چهار ساعت هر کدام دو ساعت درباره لزوم احضار شاهدانی همچون جان بولتون مشاور برکنار شده امنیت ملی کاخ سفید، مایک مولوینی سرپرست دفتر ترامپ و دیگر اسناد و مدارک مربوطه، بحث می کنند.

پس از آن، سناتورها درباره این قطعنامه رای گیری خواهند کرد که البته دموکرات‌ها مجاز خواهند بود به هر تعداد که بخواهند اصلاحیه ارائه کنند.
بررسی این اصلاحیه ها می تواند تا دیر وقت به طول انجامد و رای گیری درباره این قطعنامه را به روز شنبه موکول سازد. در صورتی که این قطعنامه به تصویب نرسد که با توجه به اکثریت جمهوریخواهان، انتظار می رود چنین باشد؛ آنگاه محکمه ترامپ در روز دوشنبه با برگزاری آخرین اظهارات دو طرف دعوا پیگیری خواهد و پیش بینی می شود، رای گیری نهایی درباره سرنوشت این پرونده به روز چهارشنبه موکول شود.
این در شرایطی است که قرار است دونالد ترامپ شامگاه سه شنبه به وقت محلی در کنگره، سخنرانی سالانه خود را داشته باشد.

لزوم احضار شاهدان به ویژه جان بولتون از زمانی داغ شد که در بخشی از کتاب در دست انتشار وی که نیویورک تایمز افشا کرد، مساله فشار به اوکراین برای انجام تحقیقات علیه هانتر بایدن فرزند جو بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰ مورد تاکید قرار گرفته است.

اگرچه این مساله از سوی کاخ سفید و رئیس جمهوری آمریکا رد شده است اما فشار بر جمهوریخواهان ایجاد کرد که بخواهند درباره این قطعنامه رای گیری کنند.

در صورتی که چهار نفر از جمهوریخواهان موافق حضور این شاهدان شوند، قطعنامه با ۵۱ رای به تصویب خواهد رسید هرچند که باید دید وکلای مدافع ترامپ چه پیشنهادهایی را برای احضار شاهدان مطرح خواهند کرد.

در روزهای گذشته، آنها خواستار احضار افشاگر، بایدن‌ها، برخی اعضای مجلس نمایندگان و حتی آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات این مجلس شده بودند.

نشست امروز محکمه ترامپ با اظهارات آدام شیف سرپرست تیم مدیران استیضاح آغاز شد.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها