سودان اولین قربانی عادی سازی روابط با اسرائیل چرا؟

سودان اولین قربانی عادی سازی روابط با اسرائیل چرا؟
سه شنبه 15 بهمن 1398 - 17:39

العالم _ آفریقا

خبر:

دیدار عبدالفتاح برهان رییس شورای ریاستی سودان با نتانیاهو در اوگاندا موجی از خشم و نفرت جهانی را برانگیخته است و البته این سوال را مطرح کرده است که برهان نمایندگی چه کسانی را عهده دار است.

تحلیل:

-در اینکه برهان عامل مستقیم و دست نشانده سعودی و امارات است از ابتدا هیچ شکی وجود نداشت اما به نظر می رسد در ماجرای عادی سازی روابط با اسرائیل و به ویژه پس از "معامله ترامپ" سعودی و امارات ترجیح داده اند تا از یک مهره سوخته و کم ارزش برای نبض سنجی افکار عمومی استفاده کنند.

-در ماجرای انقلاب مردمی سودان که به سرنگونی عمرالبشیر انجامید سعودی و امارات کوشیدند تا با حفظ برهان در مسند حکومت و در سایه تقسیم قدرت میان انقلابیون و دست نشاندگان سابق خود همچنان کنترل بر سودان را از دست ندهند. براین اساس بخشی از قدرت به طور متناوب در دست برهان و یارانش در شورای ریاستی سودان باقی ماند و البته ازهمان روز اول نیز معلوم بود که با این شگرد دو کشور مذکور ازسویی متوجه حفظ منافع خود در سودان و ازسوی دیگر جلوگیری از خروج نیروهای سودانی از معرکه یمن هستند. البته و با اقدام برهان به دیدار با نتانیاهو ابعاد وسیع تری از نقشه های سعودی و امارات برای سودان روشن شد.

- از دیدگاه آشنایان به مسائل سودان شاید این اقدام برهان از این قابلیت برخوردار باشد که ملت سودان یکبار و برای همیشه تکلیف خود را با سرسپردگان به دولت های خارجی روشن کنند. به ویژه انکه بخش دوم از حاکمیت سودان اعلام کرده است دیدار برهان و نتانیاهو بدون هیچ هماهنگی و مشورت با این بخش از نمایندگان جامعه مدنی سودان صورت پذیرفته است.

-عربستان اگرچه در سایه ملاحظاتی فریبکارانه از اعزام نماینده مستقیم خود به جلسه رونمایی از معامله ترامپ خودداری کرد اما حضور سفرای کشورهای هم پیمانش دراین جلسه گونه ای پیام تاییدآمیز نسبت به نگاه حکومت سلمانی به این ماجرا بود و البته این نگاه با ممانعت از شرکت ایران در اجلاس دیروز سازمان همکاری های اسلامی در عربستان و همچنین دیدار برهان با نتانیاهو تکمیل شد. باید منتظر ماند و دید ابعاد دیگر این سناریو یپیچیده در آینده متوجه چه مسائل و مقولاتی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها