وزیردولت مستعفی یمن: امارات و عربستان پرده آخر سناریوی سقوط منصور هادی را اجرا کردند

وزیردولت مستعفی یمن: امارات و عربستان پرده آخر سناریوی سقوط منصور هادی را اجرا کردند
چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 14:21

پایگاه خبری الجزیره درباره شورش مجدد عناصر وابسته به امارات در دو استان سقطری و شبوه گفت که امارات و عربستان دست به یکی کرده‌اند برای اینکه دست خالی از جنگ یمن خارج نشوند.

العالم - یمن

نیروهای تحت حمایت امارات بار دیگر برای ایجاد هرج و مرج در دو استان جنوبی «سقطری» و «شبوه» برنامه‌ریزی کردند.

یگان‌های گارد دریایی در سقطری روز سه شنبه به شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است اعلام وفاداری کردند و پرچم‌های آن را در پادگان‌های خود به اهتزاز درآوردند.

مسئولین استانی سقطری گفتند که این یگان‌ها که شامل افسرانی وفادار به امارات است پس از اینکه وعده‌هایی را از سوی فرستاده‌های امارات و مقامات شورای انتقالی جنوب درباره دریافت دستمزدهای بالا دریافت کردند، دست به شورش زدند.

«محمد صالح» استاندار «شبوه» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امارات باندهایی تبهکار در شبوه را با بودجه سنگین مالی تشویق به ایجاد هرج و مرج می‌کند و با سوء استفاده از نیاز مردم آنها را به سمت این باندها می‌کشاند تا قربانی زیاده خواهی‌های آن شوند».

منطقه «العرم» استان شبوه روز سه شنبه شاهد از سرگیری درگیری‌ها میان نیروهای دولت مستعفی منصور هادی با عناصر طرفدار شورای انتقالی جنوب بود که در جریان آن شماری از این عناصر به اسارت گرفته شدند و اعتراف کردند که توسط فرماندهان شورای انتقالی و افسرانی اماراتی حمایت مالی و تسلیحاتی شدند.

نابودی دولت منصور هادی

یک وزیر دولت مستعفی یمن در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: «حملات نیروهای شورای انتقالی به واقع بیانگر نقشه مشترک عربستان و امارات برای سرکوب بقایای دولت منصور هادی در جنوب یمن است در شرایطی که ارتش منصور هادی در جبهه‌های شمال شکست خورده و دولت هم در آنجا تضعیف شده و دیگر نقشی ندارد».

این وزیر یمنی که خواست نامش فاش نشود گفت: »عربستان امروز نقش اصلی در هرج و مرج کشور دارد و نقش آن در نابودی دولت منصور هادی علنی است و توافقنامه‌های منعقد شده هم برای فریب دادن دولت منصور هادی است چرا که در واقع امر تاکنون چیزی از توافق ریاض عملا اجرا نشده است».

وی افزود: «اینکه در مقطع فعلی از شورای انتقالی برای شورش علیه دولت منصور هادی در سقطری استفاده شده نشان می‌دهد این امارات است که نقشه‌های جنگ علیه دولت منصور هادی را پیش می‌برد.

از سوی دیگر «عبدالسلام محمد» رئیس مرکز مطالعات «ابعاد» نیز با بیان اینکه امارات همچنان به دنبال تسلط بر جنوب یمن است، گفت: ائتلاف سعودی –اماراتی به این نتیجه رسیده است که تقسیم یمن تنها راه خروج با بهره از جنگ این کشور است به گونه‌ای که بنادر و فرودگاه‌های جنوب و نفت و گاز آن را تحت کنترل خود بگیرند و شمال یمن را برای جنبش الحوثی رها کنند.

مردم یمن در استان‌های سقطری و شبوه بارها در اعتراض به حضور نظامی نیروهای اماراتی در شهرهایشان تظاهرات کردند.

امارات در ادامه تلاش خود برای دست‌اندازی بر جنوب یمن طی روزهای گذشته هم ده‌ها خودروی زرهی به همراه نیرو به استان «شبوه» فرستاد.

طبق این گزارش، در شرایطی که عربستان با شکست در جنگ علیه یمن و تحمل ضربات یمنی در عمق خاک خود مجبور به مذاکره با دولت صنعا می‌بیند امارات از بیم اینکه عربستان بدون هماهنگی با آن به توافقی با انصارالله دست یابد با تشدید جبهه‌های الحدیده، تعز و حالا سقطری قصد دارد دیگران را مجبور کند آن را در مذاکرات شریک کنند.

از دیرباز اماراتی‌ها چشم طمع به سقطری دوخته‌اند. قبل از تشکیل جمهوری یمن، سفرهایی از سقطری به امارات و عمان و بالعکس برای غواصی و کشف مروارید انجام می‌شده است. برخی از این مردم محلی در سقطری مانده‌اند و برخی از مردم سقطری و جنوب یمن به امارات رفته و مقیم شده‌اند. هم‌اکنون تعداد مردم سقطری که در امارات مقیم شده‌اند، حدود ۲۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود که در امارت عجمان ساکنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها