ربوده شدن یک پیمانکار آمریکایی بدست نیروهای طالبان در افغانستان

ربوده شدن یک پیمانکار آمریکایی بدست نیروهای طالبان در افغانستان
پنج‌شنبه 17 بهمن 1398 - 12:35

نیوزویک از ربوده شدن یک شهروند آمریکایی بدست افراد مسلح طالبان در افغانستان خبر داد

العالم-آسیا

مجله آمریکایی نیوزویک در گزارشی اختصاصی نوشت: یک پیمانکار آمریکایی هفته گذشته بدست شبه نظامیان متحد با طالبان در افغانستان ربوده شد که عملیات تجسس وسیعی را در سراسر کشور در پی داشته است.

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، به نیوزویک گفتند مارک فریریچز Mark R. Frerichs اهل لامبارد در ایالت ایلینوی جمعه گذشته از استان خوست در جنوب شرقی افغانستان ربوده شد. آن منطقه هم مرز با «نواحی قبیله‌ای فدرالی» بین افغانستان و پاکستان است.

این پیمانکار ۵۷ ساله راننده سابق نیروی دریایی آمریکا و مدیر عامل شرکت پیمانکاری آمریکایی «حمایت لجستیکی بین المللی» بوده است و طی ۱۰ سال گذشته به عنوان مهندس شهری در چند منطقه جنگی از عراق گرفته تا سودان فعالیت داشته و در مورد قرارداد‌های لجستیکی ه سازمان‌های دولتی و غیردولتی مشاوره داده است. وی از سال ۲۰۱۲ بطور مرتب به افغانستان سفر می‌کرد.

در حالیکه هیچ گروهی مسئولیت این آدم ربایی را بر عهده نگرفته است، مقامات آمریکایی معتقدند شبکه حقانی متحد با طالبان هماهنگ کننده آن عملیات بود.

نیوزویک نتوانست دقیقا به این مسئله پی ببرد که آدم ربایی چگونه صورت گرفته بود، اما تلاش‌ها برای پی بردن به محل نگهداری گروگان آمریکایی با همکاری وزارتخانه‌های خارجه و دفاع آمریکا و اداره تحقیقات فدرال در جریان است و عملیات زمینی و اطلاعاتی ادامه دارد گرچه موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی زمستانی در آن کشور مانع از انجام ماموریت‌های شناسایی با پهپاد‌های نظامی آمریکا شده است.

نیوزویک روز دوشنبه از این آدم ربایی مطلع شد، اما به درخواست مقامات آمریکایی قرار شد انتشار آن خبر تا حصول پیشرفت‌هایی در عملیات تجسس به تعویق افتد.

در جدیدترین گزارش دفتر بازرس ویژه آمریکا در امور افغانستان که روز سه شنبه منتشر شد، تعداد حملات طالبان و دیگر شبه نظامیان طی سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ در سطح بالاتری در مقایسه با همان دوره از سال ۲۰۱۰ بوده است که ثبت این ارقام آغاز شد.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها