دیده بان حقوق بشر: 160 کودک داعشی تونسی در عراق و سوریه هستند

دیده بان حقوق بشر: 160 کودک داعشی تونسی در عراق و سوریه هستند
پنج‌شنبه 17 بهمن 1398 - 17:50

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد تونس 6 کودک از مجموع 35 کودک داعشی را از لیبی بازگردانده است و اکنون باید بیش از 160 کودک یتیم داعشی را که هنوز در عراق و سوریه بازداشت هستند، به کشور خود بازگرداند.

العالم - تونس

به گزارش پایگاه " المعلومه" ، دیده بان حقوق بشر روز پنج شنبه در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی به نقل از "آمنه غلالی" رئیس بخش تونس در این سازمان نوشت: تونس باید به سرعت، برای اقدام به این کار مثبت، وارد عمل شود و در عین حال، اقداماتی بیشتر را برای بازگرداندن کودکان تونسی که در اردوگاه ها و زندان های کشورهای جنگ زده محاصره هستند، انجام دهد.

وی افزود: نباید کودکان را به خاطر جنایت های پدرانشان ، مجازات کرد.

از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: باید به همه تونسی ها اجازه داد تا به کشورشان بازگردند، همچنان که باید کودکان تونسی مظنون به وابستگی به داعش را که در لیبی یا سوریه یا عراق بازداشت هستند، به کشور متبوعشان یعنی تونس بازگرداند. نباید کودکان را از مادرانشان یا اقوام نزدیک شان جدا کرد، مادامی که دلیل محکمی مبنی بر اینکه این جدایی به نفع کودک نیست، وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: می توان از زنانی که با کودکانشان بازداشت هستند و نیز با مردان بازداشت شده به ظن به ارتباط با گروه داعش، بازجویی کرد و درصورت لزوم ، می توان آن ها را پس از بازگشت به کشورشان، بر اساس معیارهای بین المللی محاکمه عادلانه، محاکمه کرد. در صورتی که مادران، مجازات زندان را در کشورهای اصلی خود بگذرانند، امکان نزدیک شدن کودکان به آن ها بسیار بیشتر از زمانی است که مادران در زندان های خارج از کشور خود باشند.

پربیننده ترین خبرها