ماهواره ایرانی ظفر موفق در پرتاب، نیازمند اصلاح نهایی

ماهواره ایرانی ظفر موفق در پرتاب، نیازمند اصلاح نهایی
يکشنبه 20 بهمن 1398 - 20:47

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

یکشنبه شب ماهواره تحقیقاتی ایرانی ظفر به سمت فضا پرتاب شد و علی رغم توفیقات 90 درصدی از قرار گرفتن در مدار به دلیل عدم تامین سرعت نهایی بازماند.

تحلیل:

- اولین و اساسی ترین نکته درخصوص "ماهواره ظفر" تکنولوژی بومی این ماهواره آن هم در سخت ترین شرایط تحریمی و علی رغم مخالفت های امریکا و برخی دول غربی است.

- اینکه مسئولین ایرانی امیدوارانه از توفیقات این ماهواره سخن می گویند متوجه نگاه ایشان به تجربیات گذشته ایران درخصوص پرتاب ماهواره به فضا است. ماهواره ظفر برخلاف ماهواره های پیشین ارتفاع 540 کیلومتری و سرعت 6500 ثانیه بر متر را تجربه کرد و این یعنی آنکه بخش عمده ای از انتظارات تعریف شده برای این ماهواره تحقیقاتی حاصل شده و مسئولین امر تا حصول نتیجه قطعی در ارسال ماهواره به فضا در سایه تکنولوژی و فکر بومی فاصله چندانی را فراروی خود احساس نمی کنند.

- بی اعتنایی ایران به تحریم های تحمیلی و اصرار بر نادیده گرفتن خطوط قرمز تحمیلی از سوی امریکا در تحقق اهداف علمی نقطه مکمل این نگاه ایرانی است که زیست در دنیایی بدون آمریکا و یا علی رغم دشمنی های امریکا مقوله ای است کاملا دست یافتنی. بدیهی است این تجربه به شکلی اساسی مورد استقبال دنیای بیرون از مرزهای ایران قرار خواهد گرفت.

پربیننده ترین خبرها