آغاز عملیات گسترده الحشد الشعبی و ارتش عراق در منطقه «جزیره» در نینوی

آغاز عملیات گسترده الحشد الشعبی و ارتش عراق در منطقه «جزیره» در نینوی
دوشنبه 21 بهمن 1398 - 11:34

سازمان الحشد الشعبی عراق طی بیانیه‌ای از آغاز عملیات گسترده جدید علیه تروریست‌ها در منطقه «جزیره» در استان نینوی با مشارکت ارتش این کشور خبر داد.

العالم - عراق

سازمان الحشد الشعبی عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به منظور پاکسازی منطقه معروف به «جزیره» در استان نینوی از اشغال بقایای داعش و پاکسازی آن، عملیات جدیدی را با هماهنگی ارتش عراق، آغاز کرده است.

در بیانیه الحشد الشعبی که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «عین العراق» منتشر شد، آمده است: عملیات امنیتی بزرگی برای آزادسازی منطقه جزیره در نینوی از بقایای داعش با مشارکت تیپ‌های ۴۴، ۳۳، ۲۵ و هنگ «الرعد حشد الحضر» با مشارکت تیپ‌های ۲۱ و ۴۳ ارتش عراق آغاز شده است و نیروی هوایی ارتش عراق و یگان مهندسی نظامی و ضد زرهی الحشد الشعبی نیز در این عملیات حضور دارند.

«الجزیره الفراتیه» که به اختصار به آن الجزیره گفته می‌شود، از نظر جغرافیایی بسیار گسترده است و بخش‌هایی از آنها در استانهای نینوی و صلاح‌الدین، کرکوک و الانبار عراق قرار دارد و در دوران اموی‌ها و عباسی‌ها، بخش‌هایی از سوریه و ترکیه را نیز دربر می‌گرفت. اما عملیات ویژه الحشد الشعبی و ارتش عراق در آن بخش از این منطقه که در استان نینوی قرار دارد، محدود می‌شود.

داعش پس از اشغال شهر موصل عراق در سال ۲۰۱۴، به سرعت بخش اعظمی از خاک این کشور را تحت کنترل خود درآورده بود، اما سه سال بعد، بتدریج متحمل شکست‌های متوالی و نهایی شد و نیروهای عراقی موفق شدند در سال ۲۰۱۷ تروریست‎ها را از کشورشان اخراج کنند.

با این وجود، عناصر داعش کماکان در برخی نقاط عراق حضور نه چندان فعال دارند و هر از گاهی عملیات تروریستی در برخی از مناطق این کشور از جمله الانبار و نینوی و دیالی انجام می‎دهند به ویژه که گزارش‌هایی درباره تحرکات مشکوک آمریکایی‌ها در مرز مشترک عراق و سوریه و تلاش واشنگتن برای احیای مجدد گروه تروریستی داعش با نامی جدید منتشر می‌شود.

از زمان اعلام پیروزی نهایی عراق بر داعش تاکنون عملیات‌های متعددی در این منطقه از استان نینوی انجام شده است، اما همچنان منطقه الجزیره محل اختفای هسته‌های خاموش تروریست‌ها است.

فارس

پربیننده ترین خبرها