نقشه جدیدترین مناطق آزادشده در استان حلب و ادلب و نقاط دیدبانی ترکیه

نقشه جدیدترین مناطق آزادشده در استان حلب و ادلب و نقاط دیدبانی ترکیه
سه شنبه 22 بهمن 1398 - 12:50

پایگاه خبری «عربی 21» در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت میدانی حومه‌های ادلب و حلب در سوریه و افزایش پست‌های دیدبانی ترکیه در این منطقه پرداخت.

العالم - سوریه

آنکارا که مدت‌هاست به بهانه دور کردن نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال سوریه، از مرز جنوبی ترکیه، نیروهای خود را وارد خاک سوریه کرده، در هفته جاری بر میزان نقاط دیدبانی خود در شمال سوریه افزوده است.

ترکیه نیروهای کرد در شمال سوریه را گروه ترویستی اما آمریکا آن را یکی از متحدان غرب در مبارزه با داعش محسوب می‌کند.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» در این‌باره نوشت: در سایه پیشروی میدانی نیروهای ارتش سوریه در ریف استان‌های «حلب» و «ادلب» و آغاز عملیات نظامی جدید علیه نظام «بشار اسد» در «سراقب» برای بازپس‌گیری آن، نیروهای ترکیه، نقاط دیدبانی در شمال سوریه را افزایش داده‌اند.

ارتش ترکیه، رسما ۱۲ نقطه دیدبانی نظامی در چارچوب توافق «منطقه کاهش تنش» در ادلب، دارد اما در پس تسلط ارتش سوریه بر «معرة النعمان» و «سراقب» در ادلب، و پیشروی آن به سوی «سرمین» و فرودگاه نظامی «تفتناز» که ترکیه در آن یک پایگاه نظامی احداث کرده، نقاط دیدبانی جدیدی به این ۱۲ نقطه افزوده شد.

در این گزارش نیز به این ادعای ترکیه اشاره شده که نظام سوریه به نقاط دیدبانی ترکیه را هدف قرار داده؛ خبری که دمشق آن را تکذیب کرده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه، دست‌کم سه نقطه دیدبانی این کشور در محاصره نیروهای ارتش سوریه است.

ترکیه در حالی دمشق را به حمله به نقاط دیدبانی متهم کرده که دمشق و مسکو اعلام کرده‌اند که ترکیه به تعهدات خود در توافق سوچی و آستانه عمل نکرده و همچنان از گروه‌های مسلح حمایت می‌کند.

در چنین شرایطی، منابع آگاه اعلام کردند که نیروهای ترکیه، در پی پیشروی‌های ارتش سوریه، در ادلب و حلب، دو نقطه دیدبانی جدید بین شهرک‌های «شلخ» و «معره النعسان» در حومه شمالی ادلب، ایجاد کرده‌اند تا به این ترتیب شمار نقاط دیدبانی ترکیه به ۲۳ عدد برسد در حالی که تنها ۱۲ نقطه آن رسمی و بر اساس توافق منطقه کاهش تنش در ادلب است.

نظام سوریه نیز عصر روز یکشنبه پیش، دو نقطه دیدبانی ترکیه در «تل العیس» و «الراشدین» در نزدیکی خان‌طومان را محاصره کرد و از همین روز نیز، معارضان سوری، با از سرگیری درگیری جدیدی با پشتیبانی ترکیه تلاش کردند تا شهر راهبردی «سراقب» در ادلب را از دست نیروهای ارتش سوریه، بازپس گیرند.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» در ادامه این گزارش، نقشه‌ای از مکان‌های دیدبانی ترکیه در خاک سوریه و مناطق تحت نفوذ نظام سوریه و معارضان در حومه‌های ادلب، حلب و اللاذقیه و تحرک نیروهای ارتش سوریه در دو جاده بین‌المللی M4 و M5 (بزرگراه حلب-دمشق) را منتشر کرد.

در این نقشه‌، مناطق حضور تروریست‌ها که خود را معارضان مسلح می‌خوانند، به رنگ سبز ، مناطق تحت نفوذ نیروهای سوریه و همپیمانان روس و ایرانی آنها به رنگ قرمز، مناطق تحت نفوذ نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان‌های مدافع خلق به رنگ زرد و جاده‌های بین‌المللی به رنگ آبی نشان داده شده است.

12 نقطه رسمی دیدبانی ترکیه عبارتند از:

۱- روستای «صلوه» در حومه شمالی ادلب از ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷ تاکنون

۲- قلعه «سمعان» در حومه غربی حل از ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷

۳- «شیخ عقیل» در حومه غربی حلب از ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷

۴- «تل العیس» در حومه جنوی حلب از ۵ فوریه ۲۰۱۸

۵- «تل الطوقان» در حومه شرقی ادلب از ۹ فوریه ۲۰۱۸

۶- «الصرمان» در حومه جنوبی «ادلب» از ۱۵ فوریه ۲۰۱۸

۷- کوه «عندان» در حومه شمالی «حلب« از ۱۷ ماس ۲۰۱۸

۸- «الزیتونه» در کوه «الترکمان» در شمال اللاذقیه از ۴ آوریل ۲۰۱۸

۹- «مورک» در جنوب ادلب از ۷ آوریل ۲۰۱۸

۱۰- «الراشدین الجنوبیه» در حومه غربی حلب از ۹ می ۲۰۱۸

۱۱- شیار «مغار» در حومه غربی «حماه» از ۱۴ می ۲۰۱۸

۱۲- «أشتبرق» در پل «الشغور» در استان ادلب از ۱۶ می ۲۰۱۸

با وجود اینکه دمشق، ادامه حضور نیروهای ترکیه در شمال سوریه را نقض حاکمیت این کشور می‌داند، اما این حضور همچنان ادامه دارد.

برخی منابع رسانه‌ای نیز می‌گویند که پیشروی سریع ارتش سوریه در مناطق جنوبی ادلب، ترکیه را عصبانی کرده است. ترکیه از جمله حامیان ستیزه‌جویان مخالف دولت سوریه است.

وزیر دفاع ترکیه نیز شامگاه یکشنبه با بیان اینکه آنکارا نقشه‌های جایگزینی برای وضعیت ادلب دارد، تهدید کرد اگر به هشدارهای ترکیه در قبال عملیات ارتش سوریه در این استان بی‌توجهی شود، نقشه‌های جایگزین را اجرا می‌کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها