احتمال خارج کردن تحرير الشام از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا؛ چرا؟

احتمال خارج کردن تحرير الشام از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا؛ چرا؟
پنج‌شنبه 24 بهمن 1398 - 22:31

به دنبال پیشروی گسترده ارتش سوریه و هم پیمانانش در ریف حلب و ادلب علیه گروههای تروریستی و در راس آن هیات تحریر الشام (جبهه النصره پیشین)، این گروهها به دلیل از دست دادن مناطق گسترده  به شدت در تنگنا قرار گرفته اند.

العالم - كشكول

تحریر الشام امروز همچون گذشته، نیازمند دخالت سریع حامیان و هواداران خارجی خود و در راس آن آمریکاست، هرچند واشنتگتن مدعی است که این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده اما این کشور حمایت نظامی و لجستیک خود از تحریر الشام ضعیف شده بر نداشته است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. آمریکا تصمیم داشت تا از این گروه به عنوان سدی در مقابل نفوذ ارتش سوریه استفاده کند و مانع از پیشروی ارتش و پاکسازی اراضی کشور از لوث حضور تروریست ها شود.

با توجه به اظهارات اخیر جمیس جفری نماینده ویژه آمریکا درباره النصره مبنی بر اینکه قویترین گروه شمال سوریه است که با ارتش و دولت سوریه می جنگد و اخیرا دستکم تهدیدی از آن مشاهده نشده است!، فرضیه خارج کردن هیات تحریر الشام از فهرست تروریستی آمریکا چندان دور از انتظار نیست.

این اظهارات با موضع مرکز سیاست خاورنزدیک واشنگتن مبنی بر لغو اتهاماتی -که پیش از این به هیات تحریر الشام زده بود – مانند ارتباط داشتن با گروه القاعده و جدایی کامل و حقیقی از القاعده در ابتدای سال 2017 هم زمان با اقدام این هیات در تغییر نام خود و ادغام در چندین گروه مسلح دیگر در شمال سوریه، هماهنگ است.

این تغییر در مواضع و اظهارات آمریکا بیانگر علاقه واشنگتن به تحریر الشام است.

اما در خصوص دلیل واشنگتن برای خارج کردن هیات تحریر الشام از لیست تروریستی، می توان گفت خروج تحریر الشام از فهرست تروریستی، به حمایت پنهانی از این گروه مسلح پایان داده و راه را برای حمایت ویژه و راهبردی علنی در راستای مقابله با ارتش سوریه باز می کند و بدین ترتیب با تحریم پرواز جنگنده ها دراین منطقه، جنگنده های روسیه در درگیری های ریف حلب و ادلب نیز محدود خواهند شد.

بنابراین دلیل تغییر موضع آمریکا نسبت به هیات تحریر الشام را می توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

نخست: واشنگتن با تکیه براصل "دشمنِ دشمن من، دوست من است" می تواند با این اعتبار که تحریر الشام اولین و قویترین طرف مقابل دولت سوریه است، این گزینه را انتخاب کند بنابراین حمایت از این هیات برای واشنگتن مفید است و به طولانی شدن زمان جنگ سوریه و در نتیجه تضعیف دمشق می انجامد.

دلیل دوم: حمایت ترکیه از واشنگتن و چه بسا درخواست مستقیم کمک ترکیه از واشنگتن است زیرا رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و دولتش پس از ناتوانی در مقابله با نفوذ ارتش سوریه به ریف ادلب و حلب و پاسخ دادن به کشته شدن سربازانش توسط ارتش سوریه دربرابر افکار عمومی دارای وضعیت متزلزلی شده اند.

دلیل سوم: ابتکار ترامپ، زیرا واشنگتن اخیرا به راحتی مواضع خود را براساس منافع شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تغییر می دهد بنابراین خارج کردن هیات تحریر الشام از فهرست تروریستی آمریکا به ابتکار ترامپ و نه درخواست ژنرال های جنگی و مقامات اقتصادی آمریکا بوده است .

بنابراین موضع گیری آمریکا نسبت به هیات تحریرالشام و خارج کردن آن از فهرست تروریستی آمریکا اگر نگوییم به حالت عقلی رئیس جمهوری آمریکا بلکه به حالت روحی و روانی وی و منافع کنونی این مرد بستگی دارد.

هم چنین نمی توان به فهرست تروریستی واشنگتن اعتماد کرد زیرا افرادی که دشمنی خود را با سیاست های استکباری آمریکا و صهیونیست ها اعلام کنند وارد این لیست شده و افرادی که وابستگی خود را به پرچم سیاه آمریکا و اسرائیل اعلام کنند از آن خارج می شوند.

پربیننده ترین خبرها