افغانستان: توافق صلح آمریکا با طالبان مشروط است

افغانستان: توافق صلح آمریکا با طالبان مشروط است
شنبه 26 بهمن 1398 - 16:03

ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای به نقل از مقام های ارشد آمریکایی گفت: توافق صلح آمریکا با طالبان محتوای مشروط دارد و طالبان باید با تروریسم وداع کند.

العالم ـ آسیا

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای درروز شنبه گزارش داد: محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان جمعه شب در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ در آلمان، با مایک پمپئو وزیر امور خارجه و مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا دیدار کرد. در این دیدار زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و اسکات میلر فرمانده نیروهای غربی در افغانستان (مامویت حمایت قاطع) هم حضور داشتند.

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا در این دیدار تصریح کردند که توافق با طالبان که احتمالاً در هفته های آینده نهایی خواهد شد، محتوای مشروط دارد. آنان گفتند که هیچ یک از بندهای توافقنامه بدون شرط نیست و طالبان ممکن است دست به تبلیغات اغواکننده بزنند، اما واقعیت و اصل موضوع این است که آنها حاضر شده اند دست از جنگ و خشونت برداشته و اذعان به جامعه کثرت‌گرا نمایند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در این دیدار درباره سازکارهایی که ِاشراف و نظارت دولت جمهوری اسلامی افغانستان را علاوه بر مالکیت روند صلح تضمین خواهند کرد، نیز به تفصیل تبادلنظر نمودند. مایک پمپئو گفت: “بگذارید طالبان هرچه که می گویند، بگویند. از هر جایی که می گویند بگویند، اما واقعیت این است که باید آنان با تروریسم و القاعده وداع کنند و دست از جنگ بردارند. ما حامی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده، هستیم و خواهیم بود. ”

طبق این گزارش، قرار است رئیس جمهوری افغانستان هفته آینده یک رشته از رایزنی‌ها را با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، اقشار مختلف جامعه، جامعه مدنی و گروه‌های سیاسی را آغاز نماید تا آنها را از جریانات آگاه ساخته و در خصوص فرصت ها و خطرات احتمالی، با آنان صحبت نماید.

یک مقام طالبان نیز روز جمعه توافق آتش بس اولیه با آمریکا را تایید اما اعلام کرد : ما تجربیات بدی از آمریکایی‌ها داریم.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز از گزارش‌ها در باره توافق میان ایالات متحده و طالبان استقبال کرد و آن را یک فرصت واقعی برای صلح خواند. او در نشست امنیتی مونیخ تاکید کرد که برای آمدن صلح درازمدت به افغانستان، مذاکرات واقعی میان افغانان باید آغاز شود و دستاوردها سال های گذشته در افغانستان از میان نرود. آلمان پیشنهاد کرده است که میزبان مذاکرات میان افغانان باشد و وزیر خارجه این کشور گفت؛ این روند سیاسی شکننده تنها در یک فضای امن قابل اجراست.

پربیننده ترین خبرها