تقلای آمریکا برای افزایش سهم خود در فضا

تقلای آمریکا برای افزایش سهم خود در فضا
شنبه 26 بهمن 1398 - 17:26

یک مقام اداره کل ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) گفت: ایالات متحده آمریکا در حال مذاکره برای خرید یک یا دو صندلی بیشتر پروازهای فضاپیمای سایوز روسیه به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقام مذکور روز جمعه گفت: ناسا قصد دارد با این اقدام درباره حضور مداوم فضانوردان آمریکا در این پروازها به فضا اطمینان حاصل کند.

مقام مذکور افزود: توافق مورد مذاکره مطابق با توصیه کمیته های مشورتی آمریکا از جمله دیوان محاسبات آمریکا انجام می شود.

اظهارات مقام ناسا پس از آن مطرح شد که مدیر سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس) روز پنجشنبه گفت که ناسا به دنبال خرید تعداد نامشخصی صندلی در پروازهای آینده فضاپیماهای سرنشین روسیه به ایستگاه فضایی بین المللی است.

آمریکا در عملیات فضایی خود فاقد تقویت کننده های پرتاب فضاپیما با سرنشینان انسانی است. آخرین بار ناسا یک کرسی را برای استفاده کریستوفر کاسیدی فضانورد این کشور در پرواز فروردین ۹۸ (آوریل ۲۰۲۰) خریداری کرد.

اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه این رسانه گزارش داده که عملیات پرتاب فضاپیما در بهار امسال ۲۱ فروردین (۹ آوریل) و پرتاب پاییز ۲۳ مهر (۱۴ اکتبر) انجام می شود.

ناسا پیش تر گزارش داده بود که ناسا طی ۱۳ سال چهار میلیارد دلار به روسیه پرداخت کرده است.

پل مارتین از مقام های ناسا به تازگی اعلام کرد که این سازمان از سال ۲۰۰۶ میلادی ۷۰ صندلی سایوز را به ارزش حدود ۳.۹ میلیارد دلار از روسیه خریده است و به طور متوسط برای هر بار ۵۵.۴ میلیون دلار پرداخته است.

شرکت های خصوصی آمریکا فعالیت برای آغاز سفرهای تجاری به فضا را آغاز کرده اند و ناسا پیش بینی کرده سازمان فضایی فدرال روسیه با توجه به کاهش نیاز آمریکا مجبور به کاهش پروازهای قضایی خود شود اما صاحب نظران دیدگاه دیگری دارند و می گویند اگر پروازهای تجاری شرکت های خصوصی تا اواسط سال ۲۰۲۰ آغاز نشود فضانوردان آمریکایی دیگر جای خالی در سایوز برای اعزام به فضا نخواهند داشت.

اکنون روسیه تنها کشوری است که می‌تواند انسان به فضا اعزام کند و در این زمینه به دیگر کشورهای جهان خدمات ارایه می‌دهد.

براساس گزارش رسانه های آمریکایی در بودجه ۴.۸ تریلیون دلاری که به تازگی دولت ترامپ ارائه داد افزایش بودجه ناسا باتوجه به طرح های ترامپ برای بازگرداندن فضانوردان آمریکایی به ماه تا سال ۲۰۲۴ افزایشی ۱۲ درصدی خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها