تحلیل روز/

شبی که مساله فلسطین حذف شد

شبی که مساله فلسطین حذف شد
سه شنبه 29 بهمن 1398 - 14:28

دو مقام رژیم اشغالگر صهیونیستی، تلاش می کنند تا از کانال های عربی ،محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را قانع کنند تا برای دیدار با بنیامین نتانیاهو به قاهره سفر و به گونه ای مسیر انتخاباتی نتانیاهو را در دوم مارس هموار کنند.

العالم تحلیل روز

یوسی کوهن رئیس موساد و مئیر بن شبات مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی دو مقامی هستند که به شدت برای قانع کردن بن سلمان تلاش می کنند از سوی دیگر تیم نتانیاهو نیز در سرنوشت ساز ترین کارزار انتخاباتی با این دو همکاری دارند. این دو نفر هم چنین در صدد نفوذ در پیکره کشورهای عربی هستند.

تیم نتانیاهو ، طی دو روز گذشته خبر دیدار قریب الوقوع این دو مقام سعودی و صهیونیستی را به رسانه های اسرائیلی اعلام و بر آن تاکید کرده، پیش از اینکه بگوییم نتانیاهو از ملاقات با بن سلمان چه سود خواهد برد، باید بدانیم که این موضوع برای رژیم اشغالگر صهیونیستی مهم تر از تبلیغات انتخاباتی است زیرا نفوذ در کشورهای عربی از طریق عربستان سعودی به معنای فروپاشی کامل آن است یا در تل‌آویو اینگونه تصور می کنند.

فروپاشی پیکره کشورهای عربی به معنای توانایی اجرای طرح های اسرائیل در کرانه باختری و قدس اشغالی با تایید عربستان سعودی و هم پیمانان این کشوراست . برخی گزارش ها حاکی است محمد بن زاید ، ولیعهد امارات و در کنارش محمد دحلان رهبر پیشین جنبش فتح ، کسانی هستند که شبانه روز در صدد به ثمر نشاندن این دیدار با چراغ سبز قاهره هستند و دلیل آن نیز تلاش امارات برای عادی سازی کامل با اشغالگران است اما بن زاید می خواهد پشت بن سلمان پنهان شود، تا بعدها آماج حملات قرارگرفته و خود مسئولیت ها را بر عهده بگیرد، بنابراین جای تعجب ندارد که مراکز تصمیم گیری رژیم صهیونیستی آشکارا به تماس های محمد دحلان و برنامه ریزی های وی برای برخی دیدارها در کشورهای عربی اعتراف کنند و شاید واگذاری این نقش به محمد دحلان از سوی امارات متحده عربی به ویژه به خاطر سمت وی به عنوان مشاور امنیتی دیوان محمد بن زاید در کاخ های ریاض، ابوظبی و حتی قاهره میزبان این دیدار باشد که البته مستلزم محرمانه برگزار شدن آن است اما در رژیم اشغالگر همواره امور محرمانه خواسته یا ناخواسته و با عنوان آزادی مطبوعات، آشکار و فاش شده است.

بنابراین برای یک خبرنگار اسرائیلی دریافت خبر سفر مخفیانه نتانیاهو از یک فرودگاه اعلام نشده در جنوب فلسطین به سمت قاهره و علنی کردن و در صدر قرار دادن آن در اخبار رسانه های اسرائیلی کار دشواری نیست، نتانیاهو نیز همان لحظه به اهداف خود از این سفر در کارزار انتخاباتی دست یافته به ویژه که وی در یکی از سخنرانی های انتخاباتی خود قول داده بود در روزهای آینده با چهره مهمی از کشورهای خلیج فارس دیدار خواهد کرد و همه احتمال می دادند محمد بن سلمان باشد که البته منظور وی نیز همین بود.

ریاض سعی کرد این خبر را تکذیب کند و بگوید که به ابومازن گفته موضع خود را در حمایت از فلسطین تغییر نخواهد داد، اما در واشنگتن و تل آویو درک می کنند که ابعاد سیاسی این نشست و دیگر نشست ها و ائتلاف ها موجب تصویب آسان معامله ترامپ خواهد شد زیرا بسیاری از سران عربی می خواهند سنگینی مسابقه و تبعیت از آمریکا را از شانه خود بر زمین بگذارند.

از آنجا که این فتوا از سوی ولیعهد خادم الحرمین صادر شده تبعیت از آن اشکال ندارد اگر چه هدف آن حذف مساله فلسطین باشد.

روزهای پیش از دوم مارس برای همه بسیار مهم است واگر دراین دوره اتفاقی نیفتد روزهای واپسین آن ، شاهد اتفاقات مهمی خواهد بود زیرا این موضوع برای تل اویو و واشنگتن نه فقط تبلیغات انتخاباتی است که یک شخص یا حزب از آن بهره ببرد بلکه مساله ای راهبردی است.

فارس الصرفندي

پربیننده ترین خبرها