رد پای شهید سردار سلیمانی در آزادسازی حلب

رد پای شهید سردار سلیمانی در آزادسازی حلب
سه شنبه 29 بهمن 1398 - 18:28

ناظران سیاسی تأکید دارند که رد پای شهید سردار «قاسم سلیمانی» در پیروزی حلب وجود دارد.

العالم- سوریه

به گزارش العالم، کارشناسان در حوزه روابط خارجی تأکید می‎کنند که شهید سلیمانی از همان آغاز بحران در سوریه، ارتش سوریه را همراهی کرد و پیروزی حلب در سایه رد پای همرزمان حاج قاسم سلیمانی و پشتیبانان ارتش سوریه محقق شده است.

ناظران سیاسی بر این عقیده هستند که این پیروزی به نمایشنامه‎ای که اردوغان (رئیس‎جمهوری ترکیه) به همراه گروه‎های مسلح آن را می‎نوشتند، پایان داد. اردوغان، که بر این باور بود که این گروه‎ها توان مقابله با ارتش سوریه یا تضعیف آن را دارند، به آنها وعده داده بود که در نبرد با ارتش سوریه در ادلب و حومه حلب، به نفع آنها مداخله می‎کند ولی امروز مهر پایان بر تمامی این دروغ‎ها زده شد.

کارشناسان بین‎المللی معتقدند که آزادسازی کامل حلب به مثابه پایان رویای اردوغان برای سیطره به این شهر استراتژیک است که پایتخت اقتصادی سوریه محسوب می‎شود و حالا آنچه از رویاهای اردوغان مانده است فقط کابوس ادلب است که ورود ارتش سوریه به آن نیز به شمارش افتاده است.

کارشناسان سیاسی تصریح می‎کنند که آزادسازی حلب به بهره‎برداری ترک‎ها از چاه‎های نفت، به بهانه هزینه کردن درآمدهای آن برای آوارگان سوری در مناطق امن، پایان می‎دهد.

دیپلمات‎های روسی حمایت ناتو از نیروهای ترکیه در عملیات نظامی احتمالی آنها در شمال سوریه را بعید می‎دانند و تأکید دارند که قوانین ناتو تصریح می‎کند که این نهاد نظامی از اعضای خود در عملیات دفاعی در داخل کشورهای‎شان حمایت کند لذا این امر، شامل عملیات ترکیه در سوریه نمی‎شود.

دیپلمات‎های ترکیه با اشاره به اینکه فرانسه یکی از مهم‎ترین اعضای ناتو است، اعلام کردند که رئیس‎جمهوری فرانسه در مونیخ اقدامات اخیر ترکیه را محکوم کرد.

کارشناسان حوزه روابط بین‎الملل می‎گویند که اردوغان امروز با مشکلات عدیده‎ای در عرصه بین‎المللی مواجه است از جمله این‎که به پدرخوانده تروریست‎ها در لیبی معروف است و اختلافاتی نیز با یونان و قبرس دارد و از این‎رو بهترین راه‎حل برای او در سوریه این است که می‎تواند از دروازه ایران، که شفاف‎ترین میانجی گر محسوب می‎شود، به عنوان شریکی در حل و فصل سیاسی بحران سوریه ظاهر شود.

کارشناسان سیاسی با استناد به ضرب‎المثل یونانی، که می‎گوید اگر دیدی ترکیه از صلح سخن می‎گوید یعنی طبل جنگ را به صدا درآورده است، و اگر بر عکس این مثل را بگوییم این است که اگر ترکیه را دیدی که تهدید می‎کند پس بدان که آن دست خالی و به دنبال شخصی است که آن را از درخت پایین بیاورد.

پربیننده ترین خبرها