پمپئو از اصلاحات ارضی در آفریقای جنوبی انتقاد کرد

پمپئو از اصلاحات ارضی در آفریقای جنوبی انتقاد کرد
چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 16:41

تلویزیون اس ای بی سی آفریقای جنوبی از آدیس آبابا گزارش داد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در اقدامی مداخله جویانه، سیاست اصلاحات ارضی آفریقای جنوبی را به باد انتقاد گرفت و آنرا فاجعه بار خواند.

العالم - آمریکا

پمپئو در یک سخنرانی در این شهر به دفاع از مالکیت خصوصی مبتنی بر اصول لیبرالیسم پرداخت و برنامه های دولت آفریقای جنوبی برای باز توزیع اراضی در میان مردم را پدیده ای نامطلوب خواند.

پمپئو بدون در نظر گرفتن پیشینه نژاد پرستانه مالکیت خصوصی ارضی در آفریقای جنوبی که در دوره تبعیض نژادی به تملک سفید پوستان در آمده بود، در یک قضاوت جانبدارانه، باز توزیع این اراضی با هدف سلب مالکیت املاک خصوصی بدون پرداخت غرامت به صاحبان آنها را برای اقتصاد و مردم این کشور "فاجعه آمیز" خواند و با بیان اینکه سیاست های مشابهی در سایر کشورهای آفریقا تست شده و شکست خورده است، گفت: "برنامه اجازه دادن به سلب مالکیت خصوصی بدون تضمین های لازم در آفریقای جنوبی برای اقتصاد این کشور، مهمتر از همه برای مردم آن، فاجعه بار خواهد بود".

موضوع مالکیت املاک و اراضی یک موضوع حساس در آفریقای جنوبی است که میراث دوران آپارتاید در این کشور و کشورهای همسایه همچون زیمبابوه است؛ چرا که اقلیت سفیدپوست که از دوره استعمار در آفریقای جنوبی 9 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهد، 75 درصد از اراضی قابل کشت را در اختیار دارد.

با توجه به اینکه مشکل زمین بعد از پایان رژیم نژادپرست سابق در این کشور هنوز حل نشده است، حکومت جدید آفریقای جنوبی در تلاش است تا قسمتی از اراضی متعلق به سفید پوستان را بدون تضمین بین شهروندان سیاه پوست توزیع کند.

به همین دلیل اخیرا برخی از اعضای حزب حاکم کنگره ملی آفریقا (ای ان سی) و نیز حزب مخالف "مبارزان آزادی اقتصادی" بر اجرای یک طرح بازتوزیع اراضی تاکید و استدلال کرده‌اند این کار به تصحیح برخی اشتباهات گذشته که موجب سلب مالکیت بسیاری از سیاهپوستان از اراضی آنها شده بود کمک می کند.

چند روز پیش سریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در یک سخنرانی سراسری با اعلام اینکه قانون "بی عدالتی تاریخی" را اصلاح می کند، گفت، دولتش برنامه ریزی کرده تا در سال جاری میلادی روند بازتوزیع اراضی را در این کشور تسریع کند. همچنین دولت آفریقای جنوبی به دنبال ارائه یک لایحه سلب مالکیت است که بر مبنای آن شرایطی که طی آن سلب مالکیت از اراضی بدون دادن غرامت مجاز است، شرح داده می شود.

این نخستین بار نیست که دولت ترامپ با طرح آفریقای جنوبی برای بازتوزیع اراضی مخالفت می‌کند، چرا که خود ترامپ در سال ۲۰۱۸ نیز مدعی شده بود دولت آفریقای جنوبی در حال تصاحب مزارع بوده و تعداد زیادی از مزرعه‌داران در این کشور کشته شده‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها