اولین واکنش پارلمانی به درخواست علاوی برای برگزاری جلسه رای اعتماد به کابینه

اولین واکنش پارلمانی به درخواست علاوی برای برگزاری جلسه رای اعتماد به کابینه
پنج‌شنبه 1 اسفند 1398 - 13:16

فراکسیون‎های سیاسی عراق با حضور در نشست دوشنبه هفته آینده پارلمان درباره رای اعتماد به کابینه موافقت کردند.

العالم- عراق

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «ستار الجابری» نماینده فراکسیون پارلمانی «الحکمه»، روز گذشته اعلام کرد، تمام فراکسیون‌هایی که طی نشستی در منزل «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان حضور داشتند، موافقت کردند که در جلسه دوشنبه هفته آینده برای دادن رای اعتماد به کابینه «محمد توفیق علاوی» نخست‎وزیر مکلف حاضر شوند.

الجابری افزود، علاوی نامزدهای 19 وزارتخانه به استثنای سه وزارتخانه سهم کردها را نهایی کرده در حالیکه اختلاف درخصوص این وزارتخانهها نیز بر سر مکانیزم نامزدی است. در حالی‎که کردها شرط گذاشتند نامزدها را معرفی کنند نخستوزیر مکلف بر معرفی نامزدهای مستقل بر اساس کارآمدی و حرفه‎ای بودن تأکید دارد.

این نماینده پارلمان عراق افزود، همچنین توافق شده به کابینه دولت رای اعتماد داده شود به شرط آن که طیفهای مختلف بر اساس کارآمدی و حرفه‎ای بودن در آن مشارکت داشته باشند، از سوی دیگر، علاوی گروه‎های سیاسی را به انتخاب وزرایی به دور از نمایندگی حزبی، در تنگنا قرار داده است.

طبق این گزارش، محمد توفیق علاوی که حدود دو هفته پیش از سوی «برهم صالح» رئیس‎جمهوری برای تشکیل دولت جدید مامور شده است، روز گذشته طی سخنانی خطاب به مردم، از پارلمان این کشور خواست روز دوشنبه هفته آینده برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه نشست برگزار کند.

علاوی گفت: «به محض گرفتن رای اعتماد برای وزرای کابینه‎ام اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را انجام خواهم داد.»

پربیننده ترین خبرها