نشست تهران و علل تاخیر ترکیه

نشست تهران و علل تاخیر ترکیه
پنج‌شنبه 1 اسفند 1398 - 20:09

قرار است سران ایران، روسیه و ترکیه برای بررسی بحران سوریه در تهران گرد هم آیند اما برگزاری آن در انتظار موافقت ترکیه است.

العالمنظرکده

تهران از روسیه و ترکیه برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده که البته روسیه موافقت خود را با حضور در آن اعلام کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این باره گفت که دیدار تهران در چارچوب اجلاس آستانه است به ویژه که باید توافقات قبلی در آستانه درباره ادلب و موضوع مبارزه با تروریسم اجرایی شود.

اما ترکیه به جای اعلام موافقت با شرکت در این نشست، دولت و ارتش سوریه را تهدید به انجام عملیات نظامی در ادلب کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در همین چارچوب اعلام کرد که کشورش یک عملیات نظامی را در ادلب طراحی کرده و تنها موضوع تعیین زمان اجرای آن باقی مانده است.

اردوغان به این علت با تندی و حرارت، سوریه را تهدید می کند که در روزهای اخیر در زمینه جلوگیری از پیشروی نیروهای سوریه در حومه حلب و ادلب با شکست مواجه شد و مزدورانش نتوانستند مانعی در مسیر این پیشروی ایجاد کنند که به همین علت از عملیات نظامی در ادلب با زبانی بسیار آتشین سخن می گوید.

اعزام نیروهای کمکی به ادلب و ارسال تجهیزات و سلاح به گروههای مسلح وابسته به ترکیه از سوی آنکارا هرگز نتوانست مانع پیشروی ارتش سوریه و آزادسازی روستاها و شهرها از سیطره گروههای مسلح تروریستی توسط این ارتش شود.

همزمان، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفت که کشورش قصد ندارند نیروهایش را از پستهای بازرسی در ادلب خارج کند این در حالی است که ارتش سوریه 5 پست بازرسی ترکیه در حومه حلب و ادلب را همچنان در محاصره خود دارد و ترکیه نتوانسته این محاصره را بشکند.

از سوی دیگر، ترکیه به خاطر دخالتش در لیبی، حمایت همپیمانش روسیه را نیز در موضوع سوریه از دست داده است و به همین دلیل در تلاش است تا به هر شکل روابط خوب گذشته خود را با روسیه مجددا احیا کند.

اما موضع روسیه درباره پایان دادن به حضور گروههای تروریستی در سوریه نسبت به گذشته قاطع تر شده است چرا که این گروهها در روزهای اخیر عملیاتهای زیادی را علیه نیروهای سوریه و روسیه اجرا کرده اند.

به همین دلیل، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با قاطعیت اعلام کرد که دمشق حق پاسخگویی به این نوع عملیاتهای تروریستی را دارد موضوعی که نشان می دهد روسیه به هیچ عنوان توجهی به روابط و ائتلافهای منطقه ای و بین المللی خود به ویژه با ترکیه ندارد و می خواهد برای حفظ نیروهایش، به هر شکل ممکن به حضور این گروههای تروریستی در سوریه پایان دهد.

شاید به همین دلیل است که ترکیه هنوز موافقت خود را با حضور در دیدار تهران اعلام نکرده تا با وقت کشی بتواند دورماندن نیروهای سوریه از مرزهایش را در دیدار تهران تضمین کرده و ادلب را به منطقه امن جدیدی برای خودش در شمال سوریه تبدیل کند.

شاید پاسخ ترکیه در زمینه اعلام موافقت یا مخالفت با شرکت در دیدار تهران، به بعد از عملیات ارتش ترکیه در ادلب موکول شود اما شکی نیست که سوریه در چارچوب سیاستش برای پایان دادن به حضور گروههای تروریستی در ادلب، پاسخی کوبنده به این عملیات احتمالی خواهد داد به همین دلیل و با توجه به این اوضاع بسیار پیچیده، دشوار است که بتوان موضوع برگزاری دیدار سران سه کشور در تهران و نتایج آن را پیش بینی کرد.

ابراهيم شربو - العالم

پربیننده ترین خبرها