نظرکده؛

سرانجام پنهانکاری های علاوی در عراق چه خواهد شد؟

سرانجام پنهانکاری های علاوی در عراق چه خواهد شد؟
جمعه 2 اسفند 1398 - 18:47

"محمد توفیق علاوی" در صورت کسب رای اعتماد به دولت پیشنهادی اش در روز دوشنبه هفته آینده، رسما نخست وزیر عراق خواهد شد، این در حالی است که هنوز اطلاع رسانی خاصی از سوی رسانه ها درمورد وزرای پیشنهادی صورت نگرفته است.

العالم-عراق

ناظران و تحلیلگران عراقی معتقدند که بر اساس برخی اطلاعات فاش شده وزرای پیشنهادی در دولت علاوی در زمره سیاستمداران نیستند و ابهامات بسیاری درخصوص این شخصیت ها وجود دارد.

به اعتقاد ناظران، سکوت رسانه ای درخصوص شخصیت های پیشنهادی در دولت جدید علاوی موجب پیچیده شدن امور سیاسی در عراق شده است و تداوم این سکوت رسانه ای و اطلاعاتی پیچیدگی اوضاع را در عراق تشدید می کند.

همچنین گفته می شود محمد توفیق علاوی تاکنون با نصایح وتوصیه های مرجعیت دینی و شیعیان را درخصوص تاکید بر عدم تبعیض میان گروه های سنی، شیعه و کردی مخالفت کرده است.

ناظران تاکید دارند که علاوی باید با مردم عراق شفاف و صریح باشد و اسامی کابینه جدید خود را اعلام کند و بیش از این فرصت را برای دشمنان عراق جهت آتش افروزی در این کشور فراهم نکند چرا که کفته می شود کنگره آمریکا یک میلیارد و پانصد ملیون دلار برای ایجاد آشوب در مناطق مختلف عراق اختصاص داده است

تحلیلگران حوزه عراق همچنین معتقدند که علاوی در حالی که به گروههای سنی و کردی اجازه می دهد در روند تلاش هایش در تشکیل دولت مانع تراشی کنند، و به دنبال سهم خواهی هستند، درواقع با آینده سیاسی خود در حال قمار است و دولت آتی خود را تضعیف می کند.

ناظران همچنین تاکید دارند که علاوی باید به وعده های خود در خصوص نقشه راه و ایجاد قانونی درخصوص بازگرداندن حاکمیت و قدرت به عراق از طریق حمایت از صندوق های رای انتخابات زودهنگام عمل کند و در مسیر تلاش برای ناکام گذاشتن تلاش ها برای تجزیه عراق و همچنین ایجاد وحدت یکپارچه قدم بگذارد.

در اتفاقی بی سابقه در عراق این اولین بار است که وزرای پیشنهادی دولت جدید معرفی و رسانه ای نشده اند.

نظر شما چیست؟

با وجود چالش های پیش روی علاوی و دولت پیشنهادی اش، چه چیزی در آینده در انتظار وی است؟

درصورت انتخاب وزرا از میان افراد غیر سیاسی آیا این اقدام نقطه قوت دولت علاوی خواهد بود و یا نقطه ضعف آن؟

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها