واکنش سخنگوی «خلیفه حفتر» به اعلام حضور نظامی ترکیه در لیبی

واکنش سخنگوی «خلیفه حفتر» به اعلام حضور نظامی ترکیه در لیبی
شنبه 3 اسفند 1398 - 18:08

سخنگوی گروه موسوم به «ارتش ملی لیبی» به اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر حضور نظامی آنکارا در لیبی، واکنش نشان داد و ترکیه را عامل طولانی شدن بحران در کشورش دانست.

العالم - لیبی

سرتیپ «احمد المسماری» سخنگوی گروه شبه‌نظامی موسوم به «ارتش ملی لیبی»، گفت که اعتراف «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به ارسال نیروهایش به لیبی بیانگر نقش آنکارا در حمایت از تروریسم و طولانی کردن عمر بحران در این کشور است.

وی در گفت‌وگو با «اسکای نیوز» تاکید کرد که دولت «السراج» هیچ چیز از خود ندارد و مجری اوامر قطر و ترکیه و شبه‌نظامیان است. ارتش ملی لیبی هیچ توافقنامه نهایی آتش‌بسی را پیش از عقب‌نشینی مزدوران و نیروهای ترکیه از اراضی لیبی امضا نخواهد کرد.

رجیب طیب اردوغان، برای نخستین‌بار، دیروز (جمعه - 22 فوریه)، تایید کرد که شماری از عناصر مسلح «ارتش ملی» (ارتش آزاد سابق) را از سوریه به لیبی فرستاده و علاوه بر آنها شماری از نیروهای ترکیه برای ارائه آموزش نظامی به این کشور اعزام شده‌اند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت طُبرُق به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

دولت وفاق ملی لیبی سال ۲۰۱۵ بر اساس توافقی که با نظارت سازمان ملل در مغرب به دست آمده، تشکیل شده و از سوی جامعه جهانی نیز به رسمیت شناخته شده است. با این حال، کشورهای مصر، امارات، عربستان سعودی در طول این سال‌ها از حفتر که تلاش می‌کند شهر طرابلس، محل استقرار دولت سراج را اشغال کند، حمایت سیاسی، رسانه‌‌ای و تسلیحاتی می‌کنند.

در مقابل نیز، کشورهای ترکیه و قطر از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می‌کنند و پارلمان ترکیه دی ماه با اعزام نیروی نظامی برای حمایت از این دولت موافقت کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها