بحرانی شدن وضعیت مسکو و آنکارا ... آیا مقابله در ادلب آغاز شده است؟

بحرانی شدن وضعیت مسکو و آنکارا ... آیا مقابله در ادلب آغاز شده است؟
جمعه 9 اسفند 1398 - 21:11

روسیه، ترکیه را مسئول حوادث ادلب و کشتار 33 سرباز ترک و زخمی شدن دهها نفر در حمله به نیروهای سوریه در منطقه دانست زیرا آنکارا  حضور خود میان  گروههای تروریستی که مخالفت با توافق سوچی است را اعلام نکرد، در مقابل ترکیه نیز گفت این حملات علیرغم هماهنگی با مسئولین روس انجام شده و پس از هشدار و به دنبال اولین ضربه ادامه داشته است.

العالم - سوريه

دهها سرباز ترک در حملات هوایی ادلب در شمال سوریه کشته و زخمی شدند این در حالی است که انکارا ادعا کرده این حمله به سربازانش علیرغم هشدار پس از اولین ضربه ادامه داشته است.

مسکو گفت: سربازان ترکی که در معرض بمباران قرارگرفته اند، در صف افراد مسلح تروریستی بودند و انتظار نمی رفت هیچ یک از یگان های ترکیه در منطقه بمباران باشند که ترکیه آن را اعلام نکرده و نقض توافق سوچی است .

پس ازاینکه مسکو، آنکارا را مسئول کشته و زخمی شدن دهها سرباز ترک در حملات هوایی ادلب در شمال سوریه دانست روابط روسیه و ترکیه در سوریه در حال بحرانی شدن است .

وزارت دفاع روسیه گفت سربازان ترک که در معرض بمباران قرار گرفتند در صف افراد مسلح تروریستی بودند و قرار نبود هیچ یک از یگان های ترکیه در منطقه بمباران باشند که ترکیه آن را اعلام نکرد که نقض توافق سوچی است.

این در حالی است که این وزارت خانه انجام هرگونه مامویرت در منطقه بمباران را تکذیب کرد و گفت بمباران افراد مسلح تروریست بوده و افزود به محض دریافت اطلاعات از بمباران،همه تدابیر ضروری برای اتش بس و ایجاد امنیت برای خارج کردن کشته ها و زخمی های ترک به کشورشان اتخاذ شد .

وزیر دفاع ترکیه خلوصی اکار نیز در تکذیب موضع روسیه گفت : حملات هوایی به نیروهای ترکیه علیرغم هماهنگی با روسیه انجام شد و حمله به سربازان علیرغم هشدار پس از ضربه اول ادامه یافت .

پیمان اتلانتیک نیز به درخواست ترکیه نشست فوق العاده ای برای بررسی تحولات ادلب برگزار می کند به ویژه که ترکیه به نقل از فخر الدین التون رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در توییتر اعلام کرد از خروج 4 میلیون پناهنده به اروپا جلوگیری نخواهد کرد، و از قدرت های بین المللی نیز خواست به دلیل درگیری ها برای حمایت از صدها هزار آواره در سوریه منطقه "پرواز ممنوع " اعلام کند.

به دنبال آن، رسانه های ترکیه اعلام کردند صدها مهاجر از شمال غرب ترکیه به سوی مرزهای یونان و بلغارستان حرکت کردند.و مقامات یونانی بی درنگ تدابیری برای کنترل بر مرزهای دریایی و زمینی با ترکیه به اعتبار اینکه دروازه اصلی پناهندگان به اروپا ست اتخاذ کردند.

از بعد انسانی نیز «جوسیب بوریل» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، خواهان توقف فوری بحران شد زیرا خطر آغاز درگیری نظامی بین المللی وجود دارد که موجب خواهد شد مشکلات انسانی غیراحتمالی رخ دهد و غیر نظامیان در معرض خطر قراربگیرندو این اتحادیه همه تدابیر ضروری برای حمایت از منافع امنیتی خود را بررسی خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها