گزارش خبرنگار العالم از تشکیل کابینه عراق

يکشنبه 11 اسفند 1398 - 16:20

خبرنگار شبکه خبری العالم در بغداد از پیشرفت در مذاکرات فراکسیون های کرد و اهل سنت در پارلمان عراق برای تشکیل کابینه خبر داد.

العالمعراق

خبرنگار شبکه خبری العالم تصریح کرد که مهمترین خواسته های کردها که درباره آن توافق شده موضوع حقوق پیشمرگ ها و بودجه دولت فدرال بوده است.

خبرنگار العالم ادامه داد: ائتلاف نیروهای عراقی که پیشتر با تایید کابینه علاوی مخالف بود، اکنون از انتخاب 3 وزیر از این ائتلاف توسط علاوی در کابینه جدید خبر داده است.

وی خاطر نشان کرد: امروز آخرین مهلت قانونی علاوی برای تشکیل کابینه است، به همین دلیل وی در برابر 2 سناریو قرار دارد، اول، تایید کابینه توسط فراکسیونهای پارلمانی و آغاز به کار علاوی به عنوان نخست وزیر و دوم، اتکا به گروههای اکثریت در پارلمان مانند سائرون و بدر برای تشکیل کابینه که البته نباید فراموش کرد که کردها و برخی از فراکسیونهای اهل سنت با این موضوع مخالفند لذا در صورتیکه علاوی حمایت کردها را نداشته باشد حتی در صورت تشکیل کابینه، با مشکلاتی در آینده مواجه خواهد شد.

خبرنگار العالم گفت: البته بر اساس قانون اساسی عراق، در صورتیکه تعداد نمایندگان حاضر در رای گیری بدون توجه به اینکه آنان شیعه، کرد یا سنی باشند، 165 نفر باشد، رای نصف به علاوه یک برای تشکیل کابینه کافی است حتی اگر کردها یا اهل سنت جلسه پارلمان را تحریم کنند.

پربیننده ترین خبرها