مهلت اعطایی ترکیه تمام شد اما اردوغان ...

مهلت اعطایی ترکیه تمام شد اما اردوغان ...
يکشنبه 11 اسفند 1398 - 20:38

مهلت تعیین شده از سوی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به ارتش سوریه برای عقب نشینی از مناطق آزاد شده از چنگال گروه های تروریستی در حلب، ادلب و حماه پایان یافت اما ارتش سوریه از این مناطق عقب نشینی نکرد.

العالمترکیه

این در حالی است که ارتش سوریه بر خلاف نظر اردوغان، بر آزادی کامل استان ادلب از چنگال گروه های تروریستی تاکید دارد و حتی حریم هوایی شمال غرب سوریه به ویژه استان ادلب را بسته اعلام کرده است، پس این سوال مطرح می شود که با توجه به این اوضاع، آیا اردوغان تهدید خود درباره حمله گسترده نظامی به سوریه را اجرایی خواهد کرد؟

با اینکه ارتش ترکیه پوشش توپخانه ای، موشکی و پهبادی را برای گروه های تروریستی تحت حمایتش فراهم کرد، اما نه فقط نتوانست ارتش سوریه را وادار به عقب نشینی از مناطق آزاد شده کند، بلکه ارتش سوریه توانست مناطق جدیدی از جنوب ادلب را آزاد کند و به جاده حلب – لاذقیه نزدیک شود.

همچنین در جریان درگیری های اخیر در ادلب میان ارتش های سوریه و ترکیه 55 سرباز ترک کشته و شمار زیادی زخمی شدند.

در این میان، اردوغان که هیچ پیروزی در سوریه به دست نیاورده است، علاوه بر مخالفت های داخلی با عملیات ارتش ترکیه در سوریه، با مخالفت روسیه در این زمینه نیز مواجه شده است به ویژه که مسکو، آنکارا را به عدم اجرای تعهداتش در توافقنامه های سوچی و آستانه در زمینه هایی مانند خلع سلاح سنگین گروه های تروریستی مانند جبهه النصره متهم کرده است.

حزب الوطن ترکیه در این باره اعلام کرد: این موضع روسیه، اردوغان را به طرف کمک خواهی از همپیمانانش در ناتو به ویژه آمریکا سوق داد اما طولی نکشید که اردوغان دریافت، همپیمانانش نه فقط از وی حمایت نمی کنند بلکه همراه با آمریکا و رژیم صهیونیستی می خواهند ترکیه را به رویارویی مستقیم با روسیه سوق دهند تا اردوغان در باتلاق سوریه غرق شود.

پس از آن بود که اردوغان احساس کرد که در سوریه در دام افتاده است به همین علت کوشید با بازکردن مرزهایش به روی آوارگان سوری برای عزیمت به اروپا، این قاره را تحت فشار قرار دهد.

اردوغان که اینک خود را شکست خورده می بیند کوشید با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار کند تا با وی درباره ادلب به توافق برسد و حتی اعلام کرد که قصد دارد روز 5 مارس در استانبول با پوتین دیدار کند اما مسکو این ادعا را تکذیب و اعلام کرد که تلاش برای برگزاری چنین دیداری در پایتخت روسیه ادامه دارد.

کارشناسان معتقدند اردوغان هنوز به دیدار با پوتین برای خلاصی از بحرانی که خودش را در آن گرفتار کرده دل خوش است به ویژه پس از آنکه متحدان غربی اش وی را در سوریه تنها گذاشته اند اما کلید حل آن فقط در دست روسیه است.

پربیننده ترین خبرها