سقوط بورس کشورهای عضو شورای همکاری به دلیل کرونا

سقوط بورس کشورهای عضو شورای همکاری به دلیل کرونا
يکشنبه 11 اسفند 1398 - 18:11

منابع خبری از سقوط شاخص بورس‌های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خاطر شیوع ویروس کرونا خبر دادند.

العالم - جهان اسلام

سهام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در ساعات ابتدایی معاملات امروز شاهد کاهش شدیدی از ترس زیان های اقتصاد جهانی و کاهش قیمت های نفت ناشی از شیوع ویروس کرونا بود.

شاخص اصلی دبی 4.8 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش درصدی از آگوست سال 2015 میلادی بود. شاخص اصلی ابوظبی نیز 3.8 درصد کاهش داشت.

در همین حال، شاخص کویت نیز حدود 11 درصد کاهش یافت تا اینکه بورس معالات برای ادامه روز را به حالت تعلیق درآورد. بازار مالی عربستان به عنوان بزرگترین بازار مالی منطقه نیز به 3.1 درصد کاهش یافت.

این کاهش در سایر زیان های شدید بازارهای سهام جهانی در روز جمعه صورت گرفت. در این روز بورس های منطقه خلیج فارس بسته بود. روز جمعه بازارهای جهانی بیش از پنج تریلیون دلار از ارزش هفته گذشته خود را از دست داد.

ویروس کرونا در کویت و بحرین و امارات شیوع پیدا کرد و سپس به سلطان نشین عمان و قطر سرایت کرد. این امر باعث شد که کشورهای یاد شده تدابیر پیشگیرانه ای از جمله توقف پروازها با کشورهایی که بیماری در آنها شیوع یافته و نیز بستن مدارس و لغو مراسم را در دستور کار قرار دهند.

هلدینگ "الامارات" در دبی پیش بینی کرد که کارها به خاطر شیوع ویروس کرونا با "کندی قابل ملاحظه ای" روبرو شود و از طریق ایمیل از شاغلان در این هلدینگ خواست تا به مرخصی بدون حقوق بروند.

هلدینگ امارات متعلق به دولت دبی است و شرکت هواپیمایی امارات از جمله شرکت های زیر مجموعه های آن به شمار می رود. این شرکت براساس آمار سال مالی گذشته در اواخر ماه مارس سال 2019 میلادی، 100 هزار پرسنل از جمله 21 هزار خدمه پروازی و چهار هزار خلبان داشته است.

خود هلدینگ امارات زیر مجموعه موسسه سرمایه گذاری دولتی دبی است.

به گزارش رویترز، در ایمیل ارسالی به این پرسنل آمده است: ویروس کرونا یک چالش در حال حاضر به شمار می رود و شرکت درحال برخورد با تبعات آن است و یک کندی قابل ملاحظه ای مشاهد می شود و نیاز به انعطاف در شیوه های کاری وجود دارد.

این ایمیل از پرسنی که مرخصی سالانه زیادی ذخیره دارند، خواسته است که به تعطیلات بروند و به آن دسته از کسانی که در پست های عملیاتی نیستند نیز مرخصی بدون حقوق پیشنهاد کرده است و ممکن است به پرسنل شاغل در پست های عملیاتی نیز این پیشنهاد را ارائه کند.

سخنگوی شرکت هواپیمایی امارات که یکی از بزرگترین خطوط هوایی جهان است، درستی این ایمیل را تایید اما از اظهار نظر درباره آن خودداری کرده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها