قطر: مذاکره با عربستان متوقف شده اما ما خوشبین می‌مانیم

قطر: مذاکره با عربستان متوقف شده اما ما خوشبین می‌مانیم
سه شنبه 13 اسفند 1398 - 13:03

وزیر خارجه قطر در ارتباط با بحران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت که روند گفت‌و‌گوها با عربستان متوقف شده است؛ اما قطر خوشبین می‌ماند.

العالم - عربستان سعودی

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر، روز دوشنبه،‌ در گفت‌و‌گو با شبکه «سی ان ان» اعلام کرد که روند گفت‌‌و‌گوهای این کشور با عربستان سعودی متوقف شده است؛ اما با این حال، قطر برای حل این بحران خوشبین است.

وزیرخارجه قطر در خصوص روابط این کشور با کشورهای محاصره‌کننده گفت:‌ قطر «در برخورد با بحران کشورهای حوزه خلیج [فارس] با استقبال از گفت‌و‌گو و رایزنی‌ها نشان داد که صریح بوده است البته تازمانی که این اقدامات بر مبنای احترام به قانون بین‌الملل و حاکمیت کشورها باشد».

وزیر قطر با اشاره به این موضوع که طی دو ماه گذشته کانال‌‌هایی برای گفت‌و‌گوی عربستان و قطر ایجاد شد گفت «متاسفانه،‌ این اقدام به چیزی ختم نشد و روند [گفت‌و‌گوها] متوقف شد».

محمد بن عبدالرحمن ادامه داد: «می‌خواهیم به آینده‌ای شکوفاتر و باثبات‌تر در منطقه چشم بدوزیم. این مسئله با روشی که از هیچ به‌وجود آمده، اتفاق نخواهد افتاد».

وزیر خارجه قطر با اشاره بحران کشورهای حوزه خلیج فارس توضیح داد که این مسئله با سازش میان تمام طرف‌ها و حل‌وفصل بحران صورت خواهد گرفت.

محمد بن عبدالرحمن فرصت حل‌وفصل بحران کشورهای خلیج را تاریخی خواند و بر لزوم سازش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد.

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کردند.

عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها