عراق و خلأ قانون اساسی

عراق و خلأ قانون اساسی
سه شنبه 13 اسفند 1398 - 19:24

ناظران منطقه ای و سیاستمداران عراقی نسبت به ایجاد خلأ قانون اساسی ناشی از مانع تراشی برای تشکیل دولت علاوی و انصراف وی هشدار دادند.

العالم نظرکده

برخی کارشناسان مسائل منطقه ای، حوادث عراق که به انصراف علاوی انجامید را تلاش برای ایجاد خلأ قانون اساسی خطرناک دانستند.

ناظران تاکید دارند حوادث عراق، تلاش برای بحرانی کردن وضعیت داخلی است و نیروهای امریکایی تنها کسانی هستند که در شرایط فعلی از آن بهره می برند.

برخی سیاستمداران جریان الحکمه معتقدند سخنرانی استعفای علاوی ضعیف بود زیرا هیچ اشاره ای به گروهی برای تشکیل دولت مانع تراشی کرده بودند،اشاره ای نکرده است.

برخی سیاستمداران عراق بر ضرورت بی طرفی تشکل های سیاسی تاکید کردند.

برخی نمایندگان فراکسیون سائرون نیز گفتند، مردم عراق گروههایی که برای تشکیل دولت مانع تراشی کردند را می شناسند آنان همان گروههای کرد و برادران اهل تسنن هستند و اگر حمایت برخی از شیعیان نبود برادران اهل تسنن این اقدامات را انجام نمی دادند.

برخی ناظران منطقه ای اعلام کردند، تبعات انصراف علاوی، تاخیر قطعی خروج نیروهای امریکایی و به تاخیر انداختن عراق درایفای نقش خود در صحنه بین المللی است .

برخی سیاستمداران بر برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی که درخواست جدی ملت عراق است نیز تاکید کردند،زیرا شهروندان عراقی باید احساس کنند که نماینده دولت آتی هستند از این رو جریان الحکمه تسریع در برگزاری انتخابات مبنی بر اساس قانون عادلانه انتخابات را تایید می کند.

برخی نمایندگان فراکسیون سائرون اعلام داشتند این تشکل برای انتخاب نخست وزیر مستقل مورد اعتماد همه تشکل ها تلاش می کند در غیر این صورت سائرون حق دارند کاندید خود را برای نخست وزیری معرفی کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها