پهپادهای شاه داماد اردوغان

پهپادهای شاه داماد اردوغان
چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 18:43

گفته می شود که ترک ها ، وقتی عبارت " هواپیمای بدون سرنشین" به گوش شان می خورد، اولین چیزی که به ذهنشان خطور می کند، نام " سلجوق بیرقدار" ، داماد رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و همسر سمیه دختر اردوغان است.

العالم - درگوشی

رابطه میان داماد اردوغان و هواپیمای بدون سرنشین از نظر ترک ها، به شرکت فناوری "بیرقدار " برمی گردد که مالک آن ، سلجوق داماد اردوغان است که سوالات زیادی را در اذهان معارضان ترکیه درباره ماهیت حمایت مالی از این شرکت و موفقیت این هواپیما بعد از عملکرد بد آن در سوریه و لیبی ایجاد کرده است.

سلجوق، دوران تحصیل خود را در مدارس رابرت امریکا در استانبول گذرانده و مدرک فوق لیسانس خود را از مرکز "ماساچوست" فناوری در آمریکا و دکترای خود را از مرکز فنی جورجیا در امریکا درباره طرح هواپیماهای بدون سرنشین آغاز کرد ولی آنرا تکمیل نکرد و به ترکیه بازگشت تا در شرکت بیرقدار کار کند وآنگونه که رسانه های نزدیک به اردوغان می گویند، هواپیمای بدون سرنشین به نام بیرقدار را اختراع کرد.

به نظر می رسد که روایت رسانه های طرفدار اردوغان، وحزب وی، به طور اصولی با سلجوق و شرکت و هواپیمای وی با رسانه های معارض ترکیه مختلف است ا، ین رسانه ها شروع به انتقاد از خطوط قرمزی کرده اند که مقامات ترکیه در اطراف سلجوق و شرکت و هواپیمای آن ایجاد کرده اند. به شکلی که هر وسیله اطلاع رسانی تحت فشار قرار می گیرند و حتی به محض انتقاد از روابط میان شرکت سلجوق و دولت ترکیه، تعطیل می شدند.

به عنوان مثال، روزنامه "بیرگون" ترکیه، گزارشی را با عنوان " جنگ، فقرا را شهید و دیگران را ثروتمند می کند" منتشر کرد و در این گزارش، به این موضوع پرداخته است که وزارت دفاع ترکیه، 36 میلیون دلار را دراختیار شرکت داماد اردوغان و همسر دخترش سمیه ، داده است.

روزنامه "بیرگون" به نقل از "فکری ایشیک" وزیر دفاع سابق ترکیه، نوشت که وی به طور ضمنی، اقرار کرده است که اردوغان ، 36 میلیون و 77 دلار را به شرکت فن آوری بیرقدار داده است که ریاست آنرا به عهده سلجوق بیرقدار داماد اردوغان است تا به 6 هواپیمای بدون سرنشین دست پیدا کند.

گزارش بیرگون با وجود واقعیت و شفافیت آن، خشم رسانه های طرفدار دولت از جمله شبکه 24 را بر انگیخت. به نوشته روزنامه ترکی الزمان، این شبکه از مقامات ترکیه خواست که این روزنامه را ببندند و وقت را هدر ندهند.

هواپیماهای بدون سرنشین " بیرقدار" که مالک آن سلجوق داماد اردوغان است، به شکلی قابل ملاحظه در روزهای گذشته، در فراز آسمان ادلب توسط پدافندهای دفاعی سوریه ساقط شد و تا کنون 6 فروند از آن ها ساقط شده اند.

این مساله درباره امکانات این هواپیما شک و تردید ایجاد کرد، چیزی که پایگاه خبری "پتیسیدیاستیما "نزدیک به مراجع نظامی و امنیتی در آتن ، قبلاً آنرا دارای عملکردی ضعیف و با اشکالات زیاد توصیف کرده بود.

این گزارش با استناد به سندی بود که توسط ژنرال عونی آنگون رئیس وفت ستاد ارتش ترکیه امضا شده بود.افزون بر آن، نظامیان ترک در حین و پس از "کودتای ناکام " در ترکیه در اواسط ژوئیه 2016 به یونان فرار کردند.

این سند فاش کرد که نامه نگاری با طرف های مخصوص حفاظت ونگهداری، به این نتیجه رسید که برخی از اشکالات و نقص های فنی را نمی توان پیش از 45 روز اصلاح کرد و حتی درصورت اصلاح ، باز هم با مشکل روبرو می شود.

این سند همچنین از میزان نفوذ شخصی افراد بر فروش های اسلحه ترکیه از یک سو و کاهش رقابت این نوع هواپیماها به علت کثرت نقص بسیار از سوی دیگر، پرده برداشت.

محافل سیاسی در ترکیه، از شک و شبهه های سودآور در سلاح هایی که شرکت سلجوق بیرقدار تولید می کنند، سخن گفته اند.

مشخص است که مقامات ترکیه، ژنرال آگون را بعد از طرح ناکام کودتا بازداشت کردند و وی را به حبس ابد محکوم کردند، ولی بعد از دو سال تحمل حبس، تبرئه شد.

سر و صدای شکست هواپیمای "بیرقدار" به لیبی هم رسیده است. نیروهای حفتر در عرض 24 ساعت، دو هواپیمای بیرقدار را ساقط کرد، و طبق اعلام رسانه های لیبی، این مساله نشان دهنده شکست فجیع یک نمونه از هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه است که این کشور، تلاش می کند برای آن در جهان بازاریابی کند.

بالاخره، چند روز پیش ، اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در حالیکه ظاهر شد که روی بدنه یکی از هواپیماهای دامادش قبل از بلند شدن از یک پایگاه ترکیه به سمت ادلب امضا می کرد، اما از بدشانسی اردوغان، پدافندهای هوایی سوریه ، این هواپیما را قبل از انجام ماموریت هایش ساقط کرد.

سوری ها از بدنه هواپیما که تکه تکه شده بود، و بر روی آن امضای اردوغان بود، عکس گرفتند.

پربیننده ترین خبرها